-
Bättre turism ger ekonomisk vinst
Bra Stordalen!
Läser på DI debatt: ”Bättre mat ger ekonomisk vinst” undertecknad av Gunhild Stordalen, Johan Rockström, Victoria Bignet samt Anders Nordström http://www.di.se/artiklar/2015/5/31/debatt-battre-mat-ger-ekonomisk-vinst/
Väldigt bra angreppsväg på en av våra största utmaningar för både miljö och resurser. Dagens livsmedelsproduktion och slöseri kommer inte räcka för att klara nio miljarder människor år 2050. Framför allt är det bra att det sjupunktsprogram som artikeln lyfter är fokuserad på produktionen av livsmedel, inte förflyttningen av den. Här ligger en stor skillnad mot Turismen där är allt fokus ligger på förflyttningen, i synnerhet flyg och rederier men ingenting på produktionen.
I princip skulle hela sjupunktsprogrammet för livsmedelsproduktion kunna översättas till turistnäringen.
- Gynna hållbar och inhemsk Turismproduktion
- Förbättra Turismvanor och konsumtion
- Ställ större krav på importerad turism
- Satsa på den offentliga sektorn
- Underlätta samarbete mellan offentlig och privat sektor
- Skapa ett mer helhetstänkande internationellt samarbete
- Bedriv mer tvärvetenskaplig forskning om turism
Vår största utmaning att komma så här långt inom turistnäringen är att vi ännu inte har definierat vad som är bra eller dålig turism. För vi har dålig turism. Hitintills har vi mest fokuserat på vad som kan vara hållbar turistproduktion inom Sverige Vi har inga riktlinjer när vi åker utomlands, hur vi konsumerar ”närodlad” turism eller samspelet mellan offentlig och privat sektor. Den offentliga sektorns insatser verka just nu dessutom att minska. Lägg därtill att eftersom allt fokus är på själva förflyttningen så får är detta i stort en icke-fråga.
Att ha en mer kritisk inställning till turism kommer att vara lika viktigt som att den fortfarande är nödvändig, utvecklingsbar och allt mer internationell. All turism är inte bra men en bättre turism ger ekonomisk vinst!
Gratulerar till en bra artikel och hoppas att den kan vara en guideline även in i andra sektorer.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
https://RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-