-
Bättre turism ger ekonomisk vinst
Bra Stordalen!
Läser på DI debatt: ”Bättre mat ger ekonomisk vinst” undertecknad av Gunhild Stordalen, Johan Rockström, Victoria Bignet samt Anders Nordström http://www.di.se/artiklar/2015/5/31/debatt-battre-mat-ger-ekonomisk-vinst/
Väldigt bra angreppsväg på en av våra största utmaningar för både miljö och resurser. Dagens livsmedelsproduktion och slöseri kommer inte räcka för att klara nio miljarder människor år 2050. Framför allt är det bra att det sjupunktsprogram som artikeln lyfter är fokuserad på produktionen av livsmedel, inte förflyttningen av den. Här ligger en stor skillnad mot Turismen där är allt fokus ligger på förflyttningen, i synnerhet flyg och rederier men ingenting på produktionen.
I princip skulle hela sjupunktsprogrammet för livsmedelsproduktion kunna översättas till turistnäringen.
- Gynna hållbar och inhemsk Turismproduktion
- Förbättra Turismvanor och konsumtion
- Ställ större krav på importerad turism
- Satsa på den offentliga sektorn
- Underlätta samarbete mellan offentlig och privat sektor
- Skapa ett mer helhetstänkande internationellt samarbete
- Bedriv mer tvärvetenskaplig forskning om turism
Vår största utmaning att komma så här långt inom turistnäringen är att vi ännu inte har definierat vad som är bra eller dålig turism. För vi har dålig turism. Hitintills har vi mest fokuserat på vad som kan vara hållbar turistproduktion inom Sverige Vi har inga riktlinjer när vi åker utomlands, hur vi konsumerar ”närodlad” turism eller samspelet mellan offentlig och privat sektor. Den offentliga sektorns insatser verka just nu dessutom att minska. Lägg därtill att eftersom allt fokus är på själva förflyttningen så får är detta i stort en icke-fråga.
Att ha en mer kritisk inställning till turism kommer att vara lika viktigt som att den fortfarande är nödvändig, utvecklingsbar och allt mer internationell. All turism är inte bra men en bättre turism ger ekonomisk vinst!
Gratulerar till en bra artikel och hoppas att den kan vara en guideline även in i andra sektorer.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
https://RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-