-
Turism står i fokus under Ystad Summit den 15-16 maj
Under två dagar, 15-16 maj, samlas aktörer inom politik, samhälle och näringsliv i Ystad med fokus på viktiga samhällsfrågor för Skåne och södra Sverige – nu och i framtiden. Ett av spåren har fokus på turism och besöksnäring.
Talare och paneldeltagare diskuterar bland annat hur innovation kan vara nyckeln till att framtidsäkra allemansrätten, hur vi kan samarbeta internationellt kring data och hur The Glasgow Declaration kan vägleda oss mot minskade koldioxidutsläpp.
Tillsammans kan vi se till att turismen gör skillnad
Turismspåret handlar om de möjligheter, men också utmaningar, som turismen för med sig för samhället och miljön. Tillväxt och resursutnyttjande måste gå hand i hand, och turismen behöver lämna ett positivt lokalt avtryck för att kunna fortsätta frodas.
”Att turismen är med och formar det framtida hållbara samhället och bidrar som en del av lösningen på samhällsutmaningarna är en grundförutsättning för att bygga en långsiktigt hållbar året-runt-destination.” Säger Pia Jönsson Rajgård, VD för Tourism in Skåne AB och tillika ledamot i Ystad Summits Advisory Board.
Med denna bakgrund har ett program med sex punkter mejslats ut. En röd tråd handlar om att se turismens roll och bidrag till samhället, både för stad och landsbygd, och under hela året. Framgångsfaktorer i detta handlar om samverkan, bra beslutsunderlag och mod att våga testa nya vägar.
“Vår förhoppning är att Ystad Summit ska inspirera och att nya kontakter skapas både lokalt, nationellt och internationellt, för det är tillsammans vi kan se till att turismen gör skillnad.” Fortsätter Pia Jönsson Rajgård.
Så här ser programmet ut (fler namn bekräftas löpande):
Stadskärnans betydelse för platsens attraktivitet
Hur viktig är stadskärnan för platsens attraktivitet? Och för vem är stadskärnan viktig? För invånarna som vill shoppa, för besökarna som vill uppleva och njuta, för fastigheternas värdeutveckling – eller en kombination av alla? Går allt detta att kombinera? Finns det politiskt mod i att välja?
Björn Bergman, VD Svenska stadskärnor.
Emma Håkansson, tf VD Helsingborg City.
Jeanette Ovesson, Kommunstyrelsens ordförande i Simrishamns kommun.The Glasgow Declaration: Hur ska vi engagera oss?
The Glasgow Declaration är ett globalt initiativ för att sätta fokus på klimatfrågorna kopplade till turism. UNWTO står bakom uppropet, och över 500 aktörer, både länder, regioner och organisationer, har redan anslutit sig.
Hör hur de som gått med tänker, och bli inspirerad att själv engagera dig i denna globala rörelse för att minimera klimatavtrycket. Bland annat berättar Katarina Thorstensson från Göteborg & Co hur de engagerat sig i strävan mot net zero. Det vill säga att ta bort alla koldioxidutsläpp som människan kan påverka.
Katarina Thorstensson, Hållbarhetschef Göteborg & Co.
SMART destination development – Business event as a successful tool beyond the tourism aspect (In English)
Henrik von Arnold from Vienna, and an expert panel, challenges our thoughts regarding the opportunities created by the pandemic, which enables us to make a break from the Old Normal behaviours within the business event industry.
Henrik von Arnold, Professional of the Meetings & Events industry.
Eva Flyborg, vice ordförande Göteborg & Co.
Karin Mäntymäki, Visit Stockholm.
Marteen Schram, Managing Director IDEA | Founder LiveCom Alliance.Tillsammans mot ett mer medvetet resande – Visit Swedens nya varumärkeslöfte för resmålet Sverige
Konsumenterna blir mer värderingsstyrda och resmålen blir mer identitetsskapande. I en tid när många är sökande måste vi stå för något tillsammans och visa vägen. Visit Swedens VD Susanne Andersson berättar om nya varumärkeslöftet och samtalar kring vad det betyder för Skåne.
Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Hur framtidssäkrar vi Allemansrätten genom innovation?
Hur kan ett innovationsdrivet angreppssätt möta samhällsutmaningarna? Med inspel från forskning och aktuella case lyfter vi frågan om behovet att tänka i nya banor, testa nya grepp och metoder, för att säkerställa att turism och friluftsliv sker på naturens villkor.
Mattias Axelson, professor i samhällsfrågor med koppling till innovation.
Anneli Hulthén, Landshövding.
Maria Ros Hjelm, VD för STF.Turismräkenskaper för Hållbar turism – var står vi och hur långt kan vi nå lokalt och internationellt?
Möt turismaktörer, statistikansvariga och forskare inom turism i en paneldiskussion där de försöker besvara frågor såsom:
♦ Hur nyttjar danska och svenska destinationer data i hållbarhetsarbetet idag? I vilken riktning tar det internationella samarbeten?
♦ Vilken data ger oss svar idag, och vad har vi på gång framöver? Hur kan den datan nyttjas, lokalt, nationellt och internationellt?Anne Thomas, Direktör CRT.
Pernille Lüdolf, Direktør for Destination Bornholm, formand Danske Destinatione.
Fredrik Junkka, Analytiker Tillväxtverket.
Carla Aguirre, vice VD för Tourism in Skåne.
Representant från VisitDenmark.Om Ystad Summit:
Ystad Summit är en politiskt oberoende och öppen demokratisk mötesplats för samhällsfrågor som berör södra Sverige, och i synnerhet sydöstra Skåne. Under två dagar i maj möts aktörer inom politik, samhälle och näringsliv för dialog, utbyte och oväntade möten.
Tillsammans bygger vi en arena för en öppen och livskraftig dialog där idéer föds, kontakter knyts och beslut fattas.
- Text: Tourism in Skåne
- Foto: Carolina Romare/Tourism in Skåne
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-