måndag 25 januari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
    • Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
    • Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
    • Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
  • Platsannonser:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Affärsutvecklare med inriktning besöksmålsutveckling sökes
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Hitta fjälljobb (eller personal) på Arbetsförmedlingens digitala mässa
    • Svenskt Friluftsliv söker en projektledare och en kommunikatör
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Malin Zillinger och Christer Eldh - Turisminnovationer
    2020-05-31 12:32

    Turisminnovationer i krisens spår – ett inspel från forskarvärlden

    Veckorna går och vi börjar vänja oss vid att ingenting är som förr i coronakrisens spår. Vill vi, kan vi varje dag läsa om ökande antal konkurser och ekonomiska stödåtgärder medan vi har sett sjunkande siffror i antal resenärer. Samtidigt som besöksnäringen bidrar till 3% av BNP i Sverige var branschens andel av konkurser 13% under april månad. Antalet konkurser ökade med 159% för hotell- och restaurangbranschen jämfört med april 2019 (www.uc.se ). Så ser den bistra sanningen ut.

    Men vill och orkar vi läsa om den dalande utvecklingen varje dag? Hjälper det oss att utveckla den egna verksamheten när vi om och om igen hör att utvecklingen går åt fel håll? Snarare är det dags att iaktta utvecklingen ur olika forskningsperspektiv. Robert Pettersson är en av dem som tagit sig an detta, bland annat på Turismnytt. Olika forskningsperspektiv kan bidra till hur vi kommer ur krisen och vad som kan göras därefter. Till exempel kan det vara till hjälp att observera utvecklingen ur ett perspektiv som stavas innovation.

    Hållbar utveckling i återgången efter krisen

    Många av oss lär komma ihåg den ekonomiska krisen 2008 då det internationella resandet minskade världen över. De mest högljudda rösterna på den tiden krävde en snabb återgång till volymerna från före krisen. Det är i sig inget fel med den ståndpunkten, men fokus låg nästan enbart på kvantitet. Man pratade mindre högljutt om möjligheten att genom krisen arbeta med ett antal frågor som redan då stod på tapeten: hållbarhet och digitalisering, för att nämna två exempel. Det är inte ofta forskningen är enig om något. Men att kriser erbjuder en chans till utveckling, förbättring och innovation är i princip alla överens om. Forskningen är också tydlig med att kriser möjliggör för branschen att göra nödvändiga omställningar, exempelvis mot en hållbar utveckling med hjälp av starka och tydliga innovationer.

    Innovationsforskningen som undersöker besöksnäringens utveckling utgår från platsens betydelse. Därtill handlar mycket om tjänster och värdeskapande kopplat till mobilitet, destinationsutveckling, kunskap och kreativitet. Här pekar man ofta på innovationer kopplade till företagens organisation. Det blir mer och mer tydligt att ett utbyte av erfarenheter och dess lärdomar främjar företagens möjlighet att utvecklas framåt. Här är det lika viktigt med dialoger inom som mellan företag. Med andra ord behöver vi prata (ännu) mer med varandra. Att jobba på sina sociala kontakter, att lära känna nya aktörer och att fördjupa sina bestående kontakter är rätt väg att gå, med eller utan digital teknik. Det är också helt rätt att fördjupa sin dialog med kollegor man trodde sig känna ganska bra. Forskning visar att nätverksarbete, vänskap och förtroende är viktiga förutsättningar för att vi ska tänka om och tänka nytt.

    Turisminnovationer på marknadssidan är viktiga

    Forskningen pekar också tydligt på så kallade marknadsinnovationers betydelse i kristider. Det kan å ena sidan betyda att man omvärderar hur marknadsföringen ser ut, men också vem den ska rikta sig mot. Mycket tyder på att den nordeuropeiska och nordiska marknaden kommer att få större betydelse för den svenska besöksnäringen. Både forskare och trendspanare har pekat åt det hållet. Då ligger det nära till hands att rikta sina marknadsföringsinsatser mot just denna kundkrets. Med tanke på att många människor känner sig osäkra kring vart de får och vågar resa kan tydlig information hjälpa här. Hur hanteras säkerheten på plats? Vilka åtgärder har tagits för att säkra hygienföreskrifterna? Sådan information lär vara viktig och den lär vara här för att stanna. En sådan förändring av marknaden innebär också stora möjligheter att bidra till en hållbar utveckling då destinationer i större utsträckning kan nås oberoende av flyg.

    Samverkan och en gemensam arena blir avgörande

    En sista tanke vi vill skicka med är att innovation och nytänkande sker allra bäst om det finns en gemensam arena, där många olika aktörer i ett land rent tankemässigt kan känna sig hemma. En sådan arena har möjlighet att koordinera långsiktiga insatser som gynnar besöksnäringen på nationell, regional och lokal nivå. Det är bra att man på nationell nivå nu arbetar för en samverkansarena för besöksnäringen. En sådan arena är viktigare än någonsin för att säkra en stabil utveckling av besöksnäringen i Sverige. Här har turismforskningen mycket att bidra med. Det gäller inte minst för de många småföretag runtom i landet som inte alltid har tid och resurser för att lägga upp kris- och innovationsplaner för framtiden. Ur ett helhetsperspektiv gäller det också att förbättra risk- och sårbarhetsanalyserna. En gemensam arena kan hjälpa besöksnäringen att föra samman resurser för att i positiv anda bidra till en stark besöksnäring.

    • Text: Malin Zillinger och Christer Eldh
    • Foto: Malin Zillinger och Christer Eldh
    • Tweet
  • Västsvensk konjunkturindikator positiv trots Coronakrisen
    2021-01-24 17:58

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021

    Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter

  • Sweco
    2021-01-22 15:25

    Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet

    Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.

  • Evenemangsturismen
    2021-01-22 15:13

    Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

    Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism

  • Hertz
    2021-01-22 15:05

    Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020

    Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.

  • Scandorama
    2021-01-21 15:54

    Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama

    Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.

  • Idre
    2021-01-21 15:43

    VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll

    Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.

  • undersökning
    2021-01-21 14:48

    Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över

    En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.

  • Nöjesparkerna
    2021-01-20 17:33

    Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren

    Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.

  • hybridmöten
    2021-01-20 17:04

    Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

    Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.

  • Leisure Pass Group
    2021-01-20 16:22

    Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group

    Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Utlysning – Stärka affärs- och produktutveckling inom destinationer

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Tre kvällar om fiske-och naturturism – En del av förstudieprojektet Naturturism Rönne å och Ringsjöarna
      2021-01-25
      • Digitalt
      • www.engelholm.se/5.75fd7f721765a8d576612f1.html
    • Event in Skåne – Hur rustar vi eventbranschen för framtiden?
      2021-01-26
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/hur-rustar-vi-oss-for-framtidens-event-och-moten-webinar-prisutdelning-av-arets
    • BFUF – Hur skapar vi digitala upplevelser på en plats?
      2021-01-29
      • Digitalt
      • bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
    • #TFTSWEDEN Digital
      2021-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.invajo.com/event/visitsweden/tftswedendigital.2
    • Så skapar du digitala guider som engagerar
      2021-02-03
      • Digitalt
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-webinarserie-upplevelser-i-mobilen
    • Hållbar besöksnäring bortom Corona – Östra Mellansverige
      2021-02-04
      • Digitalt
      • www.stua.se
    • Hållbarhet vid evenemang, Tema Mångfald & inkludering
      2021-02-16
      • Digitalt
      • greentime.se/kurser-seminarier/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-01-20 17:04

      Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

      Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...

    • 2021-01-15 16:43

      Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd

      På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...

    • 2021-01-17 11:09

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

      Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...

    • 2021-01-15 18:16

      Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen

      Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet