tisdag 22 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Almedalen 2025 - Kockduellen
    2025-07-21 03:37

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4

    Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-2/  och 3 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-3/ blir det inte några långa redaktionella sammanfattningar av Almedalsveckan i år utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lite summariska ibland, vissa kan vara lite ofullständiga och något faktafel eller någon missuppfattning kan säkert ha slunkit med också, som sagt, men ni får del av veckan om ni inte var där eller om ni missade just det seminariet. Var ni där eller vet bättre får ni gärna maila och påpeka det så rättar vi till det (mailadress längst ned).

    Här kommer sammanställningen av begivenheterna torsdag förmiddag. Fortsättning följer nästa vecka. För enkelhets skull anges de olika deltagarna med initialer före varje uttalande/kommentar.

     

    Visita – Tillväxt på menyn – Kockdueller

    I den första av Visitas ”kockdueller”, där politiker från olika läger möts och försöker ge lagom ”välanrättade” svar samtidigt som de tillagar något ätbart tillsammans med välrenommerade kockar, möttes Alexander Ojanne (s) Socialborgarråd Stockholms stad Nike Örbrink (kd) Gruppledare Stockholm stad.

    Ämnet var till att börja med hur krångliga regler som tar tid att hantera, medför kostnader och försvårar bedrivandet av verksamheten och en av kockarna/krögarna, Tommy Myllymäki, lyfte fram hur han upplevde att tillståndsmyndigheterna mer var ute efter att ”sätta dit” än att hjälpa till, som det borde vara. Att hjälpas åt så att det blir bra borde vara ambitionen. AOs svar på det var att när han varit med inspektörer och andra tjänstemän ute på krogarna så hade det varit bra stämning. NÖ kontrade med att allt för ofta möts nya entreprenörer och koncept av en ”hammare” när de startar upp. De slår ned på allt. Samtidigt poängterade hon att Stockholm Business Region gör ett bra jobb.

    Därefter blev det lite klassisk politisk ordväxling där AO framhävde det som en merit att socialdemokraterna tagit initiativ till att lägga ned Bromma Flygplats medan NÖ kontrade med att fråga varför de när de tog över styret i staden valde att lämna det välfungerande samarbetet för att stärka Arlanda, Connect Sweden, om fokus nu skulle ligga på Arlanda och Arlanda ska lyftas. AO svarade att det var ett samarbete som inte fungerade vilket NÖ menade var helt fel enligt alla medverkande.

    Ni undrar givetvis också hur det gick med matlagningen och jo, resultatet var synnerligen välsmakande vilket dock främst ska tillskrivas kockproffsen även om Nike gjorde en tapper vispinsats och Alexander hackade och skar ingredienser efter bästa förmåga.

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4

    Frigör kapacitet nu – hur skapar vi utrymme i ett pressat järnvägssystem?

    Här gjorde jag ett snabbt nedslag på sluttampen och kom in när Trafikverket redogjorde för hur de arbetar hårt internt med sina processer för att skapa bästa möjliga förutsättningar för tågföretagen.

    SJs VD lyfte det positiva att de har en fantastisk tillgång och det är ”stor efterfrågan”. Däremot har de två utmaningar, inte tre för pengar har de, och de två är – Politiken och att det måste gå fort! ”Det går om vi måste!” menade SJs VD och fortsatte – ”Malmbanan byggdes på fyra år och nu ska det ta 20 år att få fyrspår mellan Lund och Hässleholm… ”.

    Öresundsbrons VD lyfte fram att det borde gå att få med politikerna på att detta måste göras och prioriteras för ”alla politiker vill vara en del av en bra berättelse”. Det är Öresundsbron ett bra exempel på.

    Som en anekdotisk parentes kan jag nämna att jag fångade Monica Lingegård, VD för SJ, efter seminariet och frågade varför SJ, om det nu går så bra och de har pengar, måste gå ut med en kampanj som slår ned på flyget istället för att tillsammans med alla andra trafikslag skapa maximal intermodalitet mellan trafikslagen (som det fungerar i många andra länder). Hennes lite kaxiga svar var att ”det kan de väl tåla”! Värd att notera var också hennes kommentar till knappen jag hade på kavajslaget som förtäljde ”Jag flyger fossilfritt” – ”Kan man göra det?”  Det återstår alltså en del att göra för att vi ska få det effektivaste, mest hållbara och mest optimerade transportsystemet som går att åstadkomma.

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4

    Varför finns det ingen Stordalen i Sverige? Expressens kulturchef Victor Malm intervjuar Petter Stordalen

    Petter Stordalen inledde mer eller mindre i monologform med att konstatera att han är mer optimistisk nu trots världsläget men om det fanns någon som trodde på The American dream så är den helt borta.

    ”Vi må bare förhålla oss till situationen som den är i Vita Huset”

    ”Nu måste vi visa att vi är annorlunda i Europa och vi i Norden måste stå upp för det vi tror på –  mångfald och inkludering!”

    Nu vill investerare satsa mer i Europa och det måste vi utnyttja. Han fortsatte med att han kan förstå att vissa bolag som är verksamma i USA måste vara mer pragmatiska och rätta sig efter de nya reglerna där men HÄR ska vi stå upp för de värderingar vi sätter högt. ”Ännu mer! Det ska vara ännu mer Pride!”

    Vi i Norden kommer högt i alla rankingar och är väldigt bra på mycket och grunden för det är att vi står upp för demokrati och värderingar.

    På frågan om hur känslan för Almedalen är i år, svarade han: ”Bättre och bättre för varje år”

    Victor Malm frågade också: ”Kan du tänka dig att gifta dig i Almedalen?” och svaret blev: ”Utesluter inget…”

    Petter berättade också att en av de bästa investeringarna han gjort är i en verksamhet i Ljungskile som utbildar ledarhundar.

    Hur har han då lyckats så bra? Han menade då att vägen till succé är grundlagt på ett antal fiaskon. Han analyserar det han gjort fel och använder det för att bli bättre. Han poängterade också att vi måste ”snacka upp” varandra, inte vara så kritiska.

    Victor Malm fortsatte med att konstatera: ”Du är väldigt norsk, kan inte Sverige producera en Stordalen?” Stordalen lyfte då fram Jan Stenbeck är som ett bra exempel. Sverige har fått fram så otroligt många stora uppfinningar, företag och ”namn” tack vare entreprenörsandan.

    Malm fortsatte med att konstatera: ”Du lyfter fram andra värden än de ekonomiska”

    Petter Stordalen svarade då att vi måste få fram en mer bärkraftig kapitalism än den vi har idag med kvartalskapitalism. Han vill ha mer av den entreprenörsanda som Stenbeck stod för.

    Petter fortsatte: ”På andra låter det som vi är käpprätt på väg mot helvete! Men det stämmer inte med verkligheten. Vi måste fokusera på allt som är bra. Vi ska uppmuntra och heja på varandra. Sverige är ett soluppgångsland!”

    På frågan om han inte borde ge sig in i politiken svarade han: ”Vill inte fastna i politiken, det hade aldrig blivit bra. Strawberry växer och lyckas så bra just på grund av mångfalden.”

    Han poängterade också att vi glömmer fort att politikerna är en sak men förvaltningen är en annan sak.

    Victor Malm som inte hade det lätt att få en syl i vädret kunde i alla fall konstatera: ”Det är svårt att inte bli förförd av din optimism”

    Stordalen fortsatte: ”Förstår vi bara krisen kan vi lösa den. Gillar realpolitik som att Sverige och Finland gick med i NATO och det gick snabbt. Vi går mot bättre tider nu!”

    På kulturchefens fråga ”Borde vi inte knyta närmare band mellan Sverige och Norge?” svarade hotellmagnaten: ”Om Norden hade varit ett land hade vi varit unika i världen. Vi borde samarbeta ännu mer än vi redan gör.”

    Här tog Petter över showen alltmer och ställde frågan till Malm: ”Du är pessimist, är inte det tungt?” och konstaterade att: ”Jag är raka motsatsen… Jag vaknade den här dagen till en ny dag med oändliga möjligheter!”

    En positiv avslutning i sann Stordalenanda, alltså.

     

    Lyfter Arlanda eller tappar Sverige mark?

    Anna Jernberg Carlson Moderator Arlandaregionen, Lena Sellgren Chefekonom Business Sweden, Michaela Haga (c) 1:e vice ordförande Region Stockholm, Helena Proos (s) Regionstyrelsens ordförande Region Uppsala, Cecilia Linder (m) Opposition Regionråd Region Uppsala, Carl Bergkvist Chefekonom Stockholms Handelskammare, Rikard Steinholtz Head of Public Affairs SAS, Geir Karlsen Koncernchef Norwegian

    Peter Norman, Regeringens Arlandautredare Arlandasamordningen, inledde med en presentation.

    Stor och viktig fråga för HELA landet.

    För trettio år sedan var Arlanda en större flygplats än Kastrup men nu behöver Arlanda ett lyft. Ett problem att vi inte längre har en ”flag carrier”. Arlanda behöver bli en multimodal nod. På många ställen i Europa har man stora flygplatser där olika transportmedel möts, även tåg och i vissa fall båt. Den traditionen har vi inte haft i Sverige. Utredningen föreslår att ett stort antal av de snabbtåg som kommer söderifrån skall fortsätta förbi Stockholms central till Arlanda. Staten bör omförhandla avtalet med Arlanda Express. De tar idag en avgift för alla andra tågs användning av stationen på Arlanda (som de äger) och den bör förhandlas bort och Arlanda Express, som är ett fantastiskt transportmedel, bör få kompensation för det. E4an till Arlanda behöver också avlastas på olika sätt, med piska och morot. Ett exempel är att skapa trängselskatt men också göra det attraktivt att åka tåg. Även direktbussar från olika viktiga punkter som Täby, Norrtälje, Nacka, Sigtuna (för arbetspendling) och Kallhäll/Kungsängen för att de som kommer med tåg västerifrån inte ska behöva åka in till Stockholm, är ett bra sätt.

    De föreslår även fyrspår från Uppsala. Regeringen bör utse en förhandlingsperson. Staten bör också ta initiativ till storskalig produktion av biobränsle i Sverige. Vi har bäst förutsättningar för det i hela Europa (tillsammans med Finland). Viktigt också ur ett beredskapsperspektiv.

    Panelen:

    HP – Positiva till rapporten.

    CL – Instämmer. Uppsala ser sig som en viktig del i huvudstadsregionen. Oerhört viktigt för företagen också.

    HP – Ser med oro på att direktlinjer har lagts ned.

    CL – Även viktigt för kompetensförsörjningen.

    HP – Superviktigt att alla är överens över alla gränser när det gäller detta.

    CL – Mälardalsrådet ett viktigt forum för frågor som Arlandafrågan och där kan man överbrygga politiska motsättningar.

    HP – Vi måste visa politikerna (nationellt) vad som händer om vad man inte gör saker.

    CB – Arlandabanan måste åtgärdas (får inte kosta lika mycket att åka tåg som taxi). Måste bli bättre förbindelser från alla delar av regionen. Måste investera Brommakostnaderna i Arlanda. Bromma måste bort så att man kan frigöra värdefull central mark.

    Vi behöver fundera på hela affärsmodellen kring flygplatserna. Upphandlad trafik kan komma att behövas.

    LS – Det är nödvändigt att satsa på Arlanda. Vi har råd, bra statliga finanser. Avgörande för vår välfärd.

    RS – Fantastiskt med den här rapporten. Förlorade massor med tid när Arlandarådet lades ner.

    Vad gör Kastrup så mycket bättre?

    RS – De har fortsatt utvecklas och fått investeringar på ett helt annat sätt än i Sverige. En del i det är för att det flygs mer i Danmark.

    GK – Märkligt det som händer i Sverige. Tillgängligheten har blivit så mycket sämre och hade Sverige haft samma utveckling som Norge och Danmark hade det varit helt annan trafik, både utbud, linjer, resenärer och ekonomin som sådan. Ett mysterium det vi ser i Sverige… Inrikestrafiken är bara 60% av prepandemiska nivåer medan både Norge och Danmark är uppe i över 100%. Ja, Sverige tappar mark! Kom igen! Börja flyga!

    CB – Man vill ha flyget men använder det inte på grund av resepolicies som straffar flyget.

    MH – Det är inrikesresorna som har tagit mest stryk. Region Stockholm är redo att kavla upp armarna för att stötta Arlanda. Vill se att huvudkontor etablerar sig i Stockholm och då krävs det fler direktlinjer. Samla alla aktörer.

    RS – Skulle gärna se SJ här och ta i hand på att samarbeta och koppla ihop färdmedel. SAS måste anpassa vilka plan som används var. Det måste resenärerna förstå och anpassa sig efter.

    GK – Vi är stenhårda konkurrenter men samarbetar i vissa frågor som hållbarhet och annat. Folk måste börja resa annars finns inte Norwegian där och ingen annan. För ha Arlanda som hub måste folk börja resa.

    Varför har ni etablerat er i Sverige och växer här?

    GK – Den borttagna flygskatten som har gjort att efterfrågan ökar och skapar marknad. SAS har uttryckt att CPH är hubben och då öppnar det för andra aktörer att kliva in på Arlanda

    RS – Alla linjer till Arlanda bidrar till att stärka Arlanda som hub. Hur ska vi hantera de infrastrukturutmaningar som finns? Tåget borde sätta sig tillsammans med andra transportmedel och förbättra förutsättningar och mobilitet istället för att göra kampanjer som smutskastar flyget.

    CB – Arton av världens 500 största företag har huvudkontor i Stockholm.

    GK – I Norge äger Avinor alla flygplatserna och de storas överskott finansierar de mindre och Wideröe får 2 MDR för att kunna upprätthålla trafik till alla delar av landet så att det går att bo där. I Sverige är det precis tvärtom. Det krävs en aktiv näringspolitik så att man har ett utbud i hela landet. Det handlar om både sysselsättning, näringsliv och beredskap.

    Peter Norman – Förslag: Om hela det offentliga Sverige (stat, regioner, kommuner och förvaltningar) skriver in i sina resepolicies att man ska välja det mest lämpliga färdmedlet och när man flyger köpa biobränsle.

    HP – Har en tidsgräns att man bör ta tåg på korta sträckor men får flyga på längre.

    LS – Problemet är att du inte säkert vet att du kommer fram om du väljer tåget.

    CB – Det man vill åt är klimateffekten inte färdmedlet i sig. Vi måste skapa marknad för SAF-produktion.

    CL – Vill fortsätta samtalet och engagera näringslivet mer.

    CB – Mycket jag vill göra

    MH – Hoppas att staten initierar dialog och handling. Regionen vill vara den konstruktiva parten. Vill ha en färdplan framåt,

    RS – Ser positiva signaler från politiken

    GK – Ska flyga mer hållbart. Arlanda måste förvandlas från en byggarbetsplats. Swedavia måste ge Arlanda fler verktyg att attrahera linjer.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Sandskulpturfestivalen i Kalmar besöksnäring
    2025-07-21 05:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-14 04:55

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...

    • 2025-07-14 00:56

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

      Som ni såg i del 1 och del 2 blir det inte några långa redaktionella sammanfattningar av årets Almedalsvecka utan...

    • 2025-07-13 22:12

      Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

      Regeringen ger Statens maritima och transporthistoriska museer i uppdrag att förbereda inordnandet av Statens för...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet