-
9 av 10 utländska turister älskar sitt Sverigebesök
Sverige blir allt mer populärt som resmål och 9 av 10 turister är nöjda med sina semesteraktiviteter i Sverige. Det visar en undersökning bland resvana och aktiva turister, som Visit Sweden genomfört. Nästan alla av dessa vill också rekommendera resmålet Sverige till andra.
Allt fler besökare väljer Sverige på sin semester och till och med juli ökade antalet övernattningar från utlandet kraftigt med 8 procent*. Undersökningen visar att 90 procent av utländska turister är nöjda eller mycket nöjda med vad man gjorde under sin senaste Sverigesemester.
Amerikaner är nöjdast
De amerikanska resenärerna är allra nöjdast, men respondenterna i alla de undersökta länderna är mycket överens. Undersökningen genomfördes i Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och USA.
”De utländska besökarna verkar gilla vad de ser och gör i Sverige.” Säger Ewa Lagerqvist, VD på Visit Sweden. ”Att de allra flesta uppskattar sin semester så mycket är ett toppbetyg till alla turistföretag över hela landet som ger besökarna fantastiska upplevelser.”
Rekommenderar Sverige som resmål
Sverigebesökarna har oftast ägnat sig åt shopping, stadsliv med museer och restauranger, njutit av god mat och dryck eller besök på landsbygden för att uppleva atmosfären där. De vanligaste typerna av semester till Sverige är storstadsresor, rundresor till flera platser och naturupplevelser sommartid.
Nästan samtliga respondenter i undersökningen vill också rekommendera Sverige som resmål för vänner och kollegor.
”Den Sverigekommunikation som Visit Sweden gör tillsammans med besöksnäringen är viktig, men att tidigare resenärer vill tipsa om Sverige ger en enorm trovärdighet internationellt.” Säger Ewa Lagerqvist. ”Det här är data som vi alltid tittar mycket noga på när vi planerar marknadsföringen av Sverige.”
Mer om undersökningen
De 90 procent av respondenterna som anger att de är nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse har gett minst en av de aktiviteter man ägnat sig åt under den senaste semestern i Sverige betyget 5-7 på en sjugradig skala. Den senaste Sverigeresan har gjorts de senaste 5 åren. Respondenterna utgörs av Visit Swedens prioriterade målgrupp Den globala resenären.
* Statistik för antal övernattningar från utlandet i kommersiella boendeanläggningar kommer från Tillväxtverket/SCB.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Apelöga
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-