-
Upplev Sveriges dryckeskultur med Joe & Maya
Den 1 juni var det premiär för det efterlängtade programmet Drinking with Joe & Maya. Där får tittarna följa med på en fascinerande resa genom Sveriges rika dryckeskultur. Brittiska vinexperten Joe Fattorini och den välkända sommeliern Maya Samuelsson utforskar lokala drycker från skånskt vin till norrbottnisk is-cider.
Lokal dryckesproduktion får medial exponering
I serien följer vi Joe och Maya när de utforskar de vackra och genuina platserna runt om i Sverige. Joe Fattorini är en vinexpert och TV-personlighet, känd från ”The Wine Show”. Maya Samuelsson är sommelieren som vunnit både Lily Bollinger Award, Årets nykomling på Restauranggalan och som har kommit topp tre i Sommelier-SM tre år i rad.
Hällåkra Vingård i Trelleborg står bland annat i centrum för deras upplevelser. I en unik odlingsmiljö har Håkan Hansson med familj sedan 20 år med varsam hand låtit vinrankor utvecklas till en odling på 6,5 hektar med omkring 22.000 vinplantor.
Joe och Maya besökte även John Taylor, producent av Dryg Cider. John Taylors äppelodling frodas likaså på markerna kring Hällåkra vingård. Mötet visade sig vara särskilt givande eftersom Joe och John har sina brittiska rötter i samma region. Joe blev omedelbart engagerad i produktionsprocessen och assisterade vid äppelpressningen, en uppgift han utförde med stor entusiasm.
I Västerbotten besöker duon bland annat Brännlands Iscider, New Nordic Beverages, Facit bar, ÓGIN och Kurjoviken.
Ökad stolthet för lokalt arv och traditioner
“Vi känner oss så klart oerhört stolta över att dessa entreprenörer får välförtjänad uppmärksamhet för sina unika smaker och passion för kvalitet. Att synliggöra lokala producenter i både nationell och internationell kontext är inte bara en ekonomisk investering. Det är också ett sätt att hylla våra lokala traditioner. Vi blev så klart entusiastiska över att få välkomna Joe och Maya till Hällåkra Vingård och Dryg Cider och gläds över att ännu fler nu får möjligheten att upptäcka deras produkter och på så vis också vår härliga livsmiljö här i Trelleborg på Skånes sydkust.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg
Genom sin delaktighet i tv-produktionen hoppas Visit Trelleborg och alla andra destinationer kunna inspirera befolkningen och presumtiva besökare att utforska sina lokala producenter. Den rika mångfalden av smaker och traditioner, från vingårdar och bryggerier till små, familjeägda gårdar är en viktig del av den lokala livsmiljön i Sverige.
Här kan ni läsa mer om Visit Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-