-
Upplev Sveriges dryckeskultur med Joe & Maya
Den 1 juni var det premiär för det efterlängtade programmet Drinking with Joe & Maya. Där får tittarna följa med på en fascinerande resa genom Sveriges rika dryckeskultur. Brittiska vinexperten Joe Fattorini och den välkända sommeliern Maya Samuelsson utforskar lokala drycker från skånskt vin till norrbottnisk is-cider.
Lokal dryckesproduktion får medial exponering
I serien följer vi Joe och Maya när de utforskar de vackra och genuina platserna runt om i Sverige. Joe Fattorini är en vinexpert och TV-personlighet, känd från ”The Wine Show”. Maya Samuelsson är sommelieren som vunnit både Lily Bollinger Award, Årets nykomling på Restauranggalan och som har kommit topp tre i Sommelier-SM tre år i rad.
Hällåkra Vingård i Trelleborg står bland annat i centrum för deras upplevelser. I en unik odlingsmiljö har Håkan Hansson med familj sedan 20 år med varsam hand låtit vinrankor utvecklas till en odling på 6,5 hektar med omkring 22.000 vinplantor.
Joe och Maya besökte även John Taylor, producent av Dryg Cider. John Taylors äppelodling frodas likaså på markerna kring Hällåkra vingård. Mötet visade sig vara särskilt givande eftersom Joe och John har sina brittiska rötter i samma region. Joe blev omedelbart engagerad i produktionsprocessen och assisterade vid äppelpressningen, en uppgift han utförde med stor entusiasm.
I Västerbotten besöker duon bland annat Brännlands Iscider, New Nordic Beverages, Facit bar, ÓGIN och Kurjoviken.
Ökad stolthet för lokalt arv och traditioner
“Vi känner oss så klart oerhört stolta över att dessa entreprenörer får välförtjänad uppmärksamhet för sina unika smaker och passion för kvalitet. Att synliggöra lokala producenter i både nationell och internationell kontext är inte bara en ekonomisk investering. Det är också ett sätt att hylla våra lokala traditioner. Vi blev så klart entusiastiska över att få välkomna Joe och Maya till Hällåkra Vingård och Dryg Cider och gläds över att ännu fler nu får möjligheten att upptäcka deras produkter och på så vis också vår härliga livsmiljö här i Trelleborg på Skånes sydkust.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg
Genom sin delaktighet i tv-produktionen hoppas Visit Trelleborg och alla andra destinationer kunna inspirera befolkningen och presumtiva besökare att utforska sina lokala producenter. Den rika mångfalden av smaker och traditioner, från vingårdar och bryggerier till små, familjeägda gårdar är en viktig del av den lokala livsmiljön i Sverige.
Här kan ni läsa mer om Visit Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-