-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar nu sin senaste satsning. Ett nytt bolag inom plats & destinationsutveckling. Det nystartade företaget, Platsanalys & Utveckling i Sverige AB (även kallat PLATS), kommer att erbjuda djupgående analyser och beslutsunderlag för kommuner, regioner, destinationsbolag och företag som vill stärka och utveckla sina platser.
”Vi har sett ett behov av en aktör som inte bara mäter utan också hjälper destinationer att använda resultaten för att förbättra sin attraktionskraft.” Säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet. Han hänvisar bland annat till SKR:s årliga undersökning där kommuner önskar ökat kunskapsstöd inom platsutveckling och statistik. För att stärka turism- och besöksnäringsverksamheten. ”Vårt mål är att ge konkreta insikter som leder till faktiska förbättringar och utveckling av platser och destinationer.”
Fyller en lucka på marknaden
Enligt Upplevelseinstitutet, och UI:s kunder, saknas det en helhetsaktör som kan erbjuda både mätningar och strategisk utveckling för destinationer. Genom PLATS vill man fylla denna funktion. Bolaget kommer att arbeta med både kvantitativa och kvalitativa metoder. Inklusive marknadsundersökningar, djupintervjuer och medieanalyser. Allt för att kartlägga vad som gör en plats attraktiv och vilka dolda värden som kan utvecklas vidare.
”Vi vill inte bara leverera siffror utan också vara ett stöd i det efterföljande utvecklingsarbetet. Med rätt underlag kan våra kunder ta välinformerade beslut som stärker deras plats och dess attraktivitet, oavsett om det gäller nya strategier, varumärkesarbete eller evenemang.” Säger Anna Lakmaker, VD för PLATS.
Anna Lakmaker leder arbetet som VD
Anna Lakmaker har rekryterats som VD för det nya bolaget och tar med sig omfattande erfarenhet inom destinationsutveckling, affärsutveckling och ledarskap. Hennes bakgrund som kommunikationschef, destinationsutvecklare och VD för ett destinationsbolag gör henne väl rustad att leda företaget.
”Jag ser fram emot att bygga upp en verksamhet som inte bara mäter och analyserar utan också aktivt bidrar till utvecklingen av destinationer.” Säger Anna. ”Med vårt team, vår erfarenhet och vårt arbete med validerade metoder kommer vi att kunna ge våra kunder de insikter och verktyg de behöver för att fatta strategiska beslut som lyfter deras platser till nästa nivå.”
Peter Viklund, analyschef PLATS, betonar Annas ledarskap som en avgörande faktor för framgång.
”Annas gedigna erfarenhet och engagemang för destinationsutveckling gör henne till den perfekta personen att leda detta arbete. Hennes förmåga att kombinera strategisk analys med praktisk implementering kommer att bli en stor tillgång för våra kunder.”
- Text: Platsanalys & Utveckling i Sverige AB
- Foto: Platsanalys & Utveckling i Sverige AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-