-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar nu sin senaste satsning. Ett nytt bolag inom plats & destinationsutveckling. Det nystartade företaget, Platsanalys & Utveckling i Sverige AB (även kallat PLATS), kommer att erbjuda djupgående analyser och beslutsunderlag för kommuner, regioner, destinationsbolag och företag som vill stärka och utveckla sina platser.
”Vi har sett ett behov av en aktör som inte bara mäter utan också hjälper destinationer att använda resultaten för att förbättra sin attraktionskraft.” Säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet. Han hänvisar bland annat till SKR:s årliga undersökning där kommuner önskar ökat kunskapsstöd inom platsutveckling och statistik. För att stärka turism- och besöksnäringsverksamheten. ”Vårt mål är att ge konkreta insikter som leder till faktiska förbättringar och utveckling av platser och destinationer.”
Fyller en lucka på marknaden
Enligt Upplevelseinstitutet, och UI:s kunder, saknas det en helhetsaktör som kan erbjuda både mätningar och strategisk utveckling för destinationer. Genom PLATS vill man fylla denna funktion. Bolaget kommer att arbeta med både kvantitativa och kvalitativa metoder. Inklusive marknadsundersökningar, djupintervjuer och medieanalyser. Allt för att kartlägga vad som gör en plats attraktiv och vilka dolda värden som kan utvecklas vidare.
”Vi vill inte bara leverera siffror utan också vara ett stöd i det efterföljande utvecklingsarbetet. Med rätt underlag kan våra kunder ta välinformerade beslut som stärker deras plats och dess attraktivitet, oavsett om det gäller nya strategier, varumärkesarbete eller evenemang.” Säger Anna Lakmaker, VD för PLATS.
Anna Lakmaker leder arbetet som VD
Anna Lakmaker har rekryterats som VD för det nya bolaget och tar med sig omfattande erfarenhet inom destinationsutveckling, affärsutveckling och ledarskap. Hennes bakgrund som kommunikationschef, destinationsutvecklare och VD för ett destinationsbolag gör henne väl rustad att leda företaget.
”Jag ser fram emot att bygga upp en verksamhet som inte bara mäter och analyserar utan också aktivt bidrar till utvecklingen av destinationer.” Säger Anna. ”Med vårt team, vår erfarenhet och vårt arbete med validerade metoder kommer vi att kunna ge våra kunder de insikter och verktyg de behöver för att fatta strategiska beslut som lyfter deras platser till nästa nivå.”
Peter Viklund, analyschef PLATS, betonar Annas ledarskap som en avgörande faktor för framgång.
”Annas gedigna erfarenhet och engagemang för destinationsutveckling gör henne till den perfekta personen att leda detta arbete. Hennes förmåga att kombinera strategisk analys med praktisk implementering kommer att bli en stor tillgång för våra kunder.”
- Text: Platsanalys & Utveckling i Sverige AB
- Foto: Platsanalys & Utveckling i Sverige AB
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-