-
Uppskattad grannkampanj kan vinna Placebrander of the Year
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Responsen blev över förväntan och nu är den nominerad till det prestigefulla priset Placebrander of the Year.
”Det är fantastiskt roligt att kampanjen är nominerad. Den har gjort det möjligt att lyfta vårt starka utbud av upplevelser och kända besöksmål på ett nytt och innovativt sätt, och trots pandemin har vi fortsatt haft flest gästnätter i regionen under sommaren. Kampanjen har varit uppskattad av näringslivet i Norrköping och vi hoppas det ska ge effekter även långsiktigt. Samverkan när det är som bäst – alla är vinnare.” Säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare Norrköpings kommun.
Information om priset
Placebrander Of The Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring i Sverige. Bakom priset står platsmarknadsföringskonsulten Placebrander, vars kunder finns bland kommuner, destinationsbolag, regioner, Science Parks, besöksnäringsföretag och branschorganisationer.
De tävlande bidragen ska stärka en plats varumärke och öka stoltheten hos invånarna. Men de ska också bidra till att öka inflyttningen, generera besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.
Priset delas ut sedan 2013 och bland de tidigare vinnarna finns Friluftsbyn vid Höga Kusten och Eskilstuna som premierades för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.
Information om grannkampanjen
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Syftet var att återstarta besöksnäringen efter pandemins första våg och målet att få invånarna att besöka varandras destinationer och därigenom även öka antalet övernattningar. Ytterligare ett syfte var att öka kännedomen om varandras destinationer.
2020 var temat 24 timmar hos grannen, något som utvecklades till 48 timmar hos grannen under 2021. Andra året kompletterades den dessutom med erbjudanden i samarbete med hotellen.
Ett uppmärksammat samarbete
Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Den totala räckvidden i sociala medier uppgick till ca 3,5 miljoner. Intresset för en tur till grannstäderna var stort. Många hotell rapporterade att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren.
”Nyfiken på grannen” har uppmärksammats på flera håll. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership kampanjen som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.
”Visit Linköping & Co har genomfört flera olika kampanjer under pandemin där vi toppade med ett rekord i antal gästnätter under sommaren i Linköping. Men just den här kampanjen är verkligen speciell eftersom idén växte fram och lanserades under en aldrig tidigare skådad kris inom besöksnäringen. Den visar verkligen vilken kraft det finns i samverkan och vilka resultat man kan uppnå om man utmanar normer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Finalister till Placebrander of the Year
Övriga nominerade kampanjer är; Upptäck Jämtland, Tjena Polcirkeln, Mat2021 och Söderhamns 100 sommartips. Nedan kan ni se en film om finalisterna.
Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Skellefteå den 20 januari 2022.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-