-
Utställningen gav turistbolaget förlust
Halmstads kommunala turist- och evenemangsbolag räknar med att gå back med 7 miljoner kronor jämfört med den budget den ska hålla sig till.
Förlusten har uppkommit på grund av att det inte kom lika många besökare som man hade räknat med till Game masters och att de internationella mästerskapen i bordtennis bara genererar kostnader fram till VM 2018.
Johan F Lundberg, vd för Destination Halmstad, ger sin syn på saken:
– Besöksantalet blev ungefär två tredjedelar av vad vi hade kalkylerat, knappt 20 000 personer. Biljettintäkterna blev lägre på grund av att fler ungdomar och färre vuxna än beräknat besökte utställningen. Vi fick bara in hälften av vad vi hade hoppats på från partners och sponsorer. Ett annat stort underskott står bordtennissatsningen Ping Pong Power, som pågår under 2014–2018, för. I år hade Destination Halmstad räknat med att projektet skulle gå 500 000 kronor över budget. I stället blev det 2,8 miljoner kronor i underskott.
– Vi har fyra år på oss att klara budgeten som ligger på totalt 20 miljoner kronor, varav vi fått 2,5 miljoner från fullmäktige.
Johan F Lundberg säger att de här förlusterna inte påverkar den ordinarie verksamheten inom Destination Halmstad, som teatern, turistbyrån och destinationsverksamheten.
Styrelsen för Destination Halmstad har gett bolagets vd i uppdrag att vidta åtgärder för att få ner underskottet så mycket det går redan i år.
– Nu stramar vi åt överallt och har bland annat inköpsstopp på allt som inte redan är beslutat, oavsett om det kostar 500 kronor eller 25 000 kronor, säger Johan F Lundberg.
Källa: Hallandsposten
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Martina Thalwitzer
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-