-
Utställningen gav turistbolaget förlust
Halmstads kommunala turist- och evenemangsbolag räknar med att gå back med 7 miljoner kronor jämfört med den budget den ska hålla sig till.
Förlusten har uppkommit på grund av att det inte kom lika många besökare som man hade räknat med till Game masters och att de internationella mästerskapen i bordtennis bara genererar kostnader fram till VM 2018.
Johan F Lundberg, vd för Destination Halmstad, ger sin syn på saken:
– Besöksantalet blev ungefär två tredjedelar av vad vi hade kalkylerat, knappt 20 000 personer. Biljettintäkterna blev lägre på grund av att fler ungdomar och färre vuxna än beräknat besökte utställningen. Vi fick bara in hälften av vad vi hade hoppats på från partners och sponsorer. Ett annat stort underskott står bordtennissatsningen Ping Pong Power, som pågår under 2014–2018, för. I år hade Destination Halmstad räknat med att projektet skulle gå 500 000 kronor över budget. I stället blev det 2,8 miljoner kronor i underskott.
– Vi har fyra år på oss att klara budgeten som ligger på totalt 20 miljoner kronor, varav vi fått 2,5 miljoner från fullmäktige.
Johan F Lundberg säger att de här förlusterna inte påverkar den ordinarie verksamheten inom Destination Halmstad, som teatern, turistbyrån och destinationsverksamheten.
Styrelsen för Destination Halmstad har gett bolagets vd i uppdrag att vidta åtgärder för att få ner underskottet så mycket det går redan i år.
– Nu stramar vi åt överallt och har bland annat inköpsstopp på allt som inte redan är beslutat, oavsett om det kostar 500 kronor eller 25 000 kronor, säger Johan F Lundberg.
Källa: Hallandsposten
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Martina Thalwitzer
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-