-
Var med och skapa Göteborgsmåltiden – stadens nya signaturrätt
Nu kan alla som älskar Göteborg vara med och skapa stadens nya signaturrätt. Berlin har sin currywurst och Köpenhamn sin röde pölse – men vad är den typiska Göteborgsmåltiden? Nu är det dags att titta på framtidens mat och låta folket ta fram ett helt nytt – eller gammalt – förslag på vad som representerar destinationens matkultur.
I januari 2025 startade en unik tävling som sätter Göteborgs matkultur på kartan. Tillsammans med Switch Food Hub, (ett EU-samarbete mellan RISE och Chalmers Tekniska Högskola), Turistrådet Västsverige och Göteborgs Stad lanserar Göteborg & Co ”Göteborgsmåltiden”. Ett projekt för att skapa stolthet över den lokala maten. Men även inspirera till nyttigare matvanor och bidra till en mer hållbar framtid.
En hyllning till hållbar och lokal matglädje i regionen
Alla som älskar Göteborg uppmanas att delta i att ta fram stadens nya signaturrätt. Oavsett om man är göteborgare eller någon som har besökt staden är man välkommen att skicka in ett förslag på en huvudrätt som associeras med destinationen. Tävlingen öppnade den 21 januari och pågår till den 23 februari.
En kunnig expertpanel och jury bestående av tio matexperter från olika områden kommer att utvärdera och provlaga sig fram för att kora den nya Göteborgsmåltiden. Bland annat köksmästaren Patrik Sewerin och matinfluencern Nikola Zivkovic (Foodandcoffegbg). I mars sker en semifinal där tre finalister går vidare till den stora finalen under Göteborgs Kulturkalas 2025. Vinnaren får äran av att ha skapat Göteborgs signaturrätt. Den kan då representera stadens matkultur i olika sammanhang.
”Vi ser fram emot alla fantastiska idéer och tillsammans kunna sätta Göteborgs matkultur ännu mer i rampljuset både hos lokalbor och besökare. Mat är en stor reseanledning och vi vill såklart uppmana besökare att testa den lokala maten under sitt besök hos oss.” Säger Sofie Mantzaris, PR & Gastronomi på Göteborg & Co.
Hur fungerar tävlingen, vad finns det för kriterier?
För att delta skickar man in:
◆ Ett recept på maträtten för 4 personer.
◆ Ett foto av maträtten.
◆ En kort motivering av varför detta borde bli den nya Göteborsmåltiden.Förslagen ska också uppfylla minst en av följande tre hälsa- och hållbarhetskriterier:
◈ Mer växtbaserat: Fokus på användning av lokala råvaror från växtriket.
◈ Fullkorn i fokus: Inkludera fullkornsprodukter, gärna lokala.
◈ Hållbar sjömat: Hållbart producerad fisk, skaldjur eller andra marina råvaror som finns lokalt eller i regionen.”Switch Food Hub ser Göteborgsmåltiden som en möjlighet att lyfta den lokala matkulturen och regionens fantastiska råvaror – med fokus på fullkorn, grönt och sjömat. Det handlar om hälsa, hållbarhet och att skapa matupplevelser som inspirerar till bättre matvanor.” Säger Marcus Adevi Klasson, projektledare och konsumentforskare på RISE och Switch Food Hub.
Läs mer om hur tävlingen fungerar och skicka in bidrag här!
Här kan ni läsa mer om Göteborg på Turismnytt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co mediabank
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
-
Gästbloggare
-