-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. De sjunkande besökssiffrorna är grunden till att Näringsliv- och destinationskontoret som ansvarar för kommunens turistinformation tagit beslut om att stänga turistinformationen. I stället görs en förflyttning till en starkare digital närvaro som skapar mer värde för besökare och besöksnäring.
Ett naturligt steg att satsa mer på digital kommunikation
Besökare söker alltmer information själva genom olika digitala tjänster och i takt med att användning av digitala tjänster ökar, ökar också förväntningarna på organisationers digitala närvaro. För att locka besökare till Varberg och ge dem bra service och information inför och under sin vistelse här pågår flera digitala förflyttningar. Det sker bland annat i form av utveckling av webbplatsen visitvarberg.se, evenemangskalendern och appen VisitVarberg samt genom sociala medier.
”Genom visitvarberg.se möter vi ett stort antal besökare med tips och inspiration dygnet runt och vi ser att antalet besökare på webbplatsen ökar för varje år. Därför är det ett naturligt steg att satsa mer på vår digitala kommunikation”. Säger Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varbergs kommun.
Personligt värdskap på plats är fortsatt viktigt
Det är fortfarande viktigt att besökare möts av en god service när de kommer till Varberg. Eftersom besöksantalet till turistinformationen i Brunnspaken minskat kraftigt har det varit naturligt att titta på platser där flödet av människor är stort och bidra till goda förutsättningar där.
Bland annat har en kostnadsfri, digital värdskapsutbildning med fokus på lokalkännedom, branscher, besöksmål med mera tagits fram. Syftet är att sprida och stärka kunskapen hos frontdeskpersonal som arbetar på besöksmål och boendeanläggningar runt om i kommunen. På så vis ökar besökarnas möjligheter att få turistisk information på anläggningarna de bor på eller på utflyktsmålen de besöker.
”Besöksnäringsbranschen har digitaliserats i en rasande takt de senaste åren och av den anledningen faller det sig naturligt att den fysiska turistinformationen stängs. Kunderna drömmer och bokar digitalt och hittar de flesta svaren på sina frågor via sökmotorerna. Det personliga värdskapet på plats är fortsatt viktigt, då kan vi komplettera med ett personligt och professionellt bemötande från vår receptionspersonal”. Säger Terese Asplund, VD på Varbergs Kusthotell och medlem i Hotellgruppen Varberg.
Fler besök till besöksanläggningar kommer att göras
Turistinformationens personal finns fortsatt tillgängliga och svarar på frågor via telefon och mail. Utan en fysisk butik att bemanna kommer fler besök till besöksanläggningarna i kommunen att göras för att stötta personalen på plats.
Populära tryckta produkter som turistkarta över Varberg och tidningen VisitVarberg, som samlar tips och inspiration på saker att uppleva i Sommarvarberg, kommer att finnas kvar och runt om i Varberg lotsar skyltar och digitala skärmar besökare rätt.
Läs mer om Visit Varberg på Turismnytt här.
- Text: Varberg Turistinformation
- Foto: Natalie Greppi
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-