-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. De sjunkande besökssiffrorna är grunden till att Näringsliv- och destinationskontoret som ansvarar för kommunens turistinformation tagit beslut om att stänga turistinformationen. I stället görs en förflyttning till en starkare digital närvaro som skapar mer värde för besökare och besöksnäring.
Ett naturligt steg att satsa mer på digital kommunikation
Besökare söker alltmer information själva genom olika digitala tjänster och i takt med att användning av digitala tjänster ökar, ökar också förväntningarna på organisationers digitala närvaro. För att locka besökare till Varberg och ge dem bra service och information inför och under sin vistelse här pågår flera digitala förflyttningar. Det sker bland annat i form av utveckling av webbplatsen visitvarberg.se, evenemangskalendern och appen VisitVarberg samt genom sociala medier.
”Genom visitvarberg.se möter vi ett stort antal besökare med tips och inspiration dygnet runt och vi ser att antalet besökare på webbplatsen ökar för varje år. Därför är det ett naturligt steg att satsa mer på vår digitala kommunikation”. Säger Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varbergs kommun.
Personligt värdskap på plats är fortsatt viktigt
Det är fortfarande viktigt att besökare möts av en god service när de kommer till Varberg. Eftersom besöksantalet till turistinformationen i Brunnspaken minskat kraftigt har det varit naturligt att titta på platser där flödet av människor är stort och bidra till goda förutsättningar där.
Bland annat har en kostnadsfri, digital värdskapsutbildning med fokus på lokalkännedom, branscher, besöksmål med mera tagits fram. Syftet är att sprida och stärka kunskapen hos frontdeskpersonal som arbetar på besöksmål och boendeanläggningar runt om i kommunen. På så vis ökar besökarnas möjligheter att få turistisk information på anläggningarna de bor på eller på utflyktsmålen de besöker.
”Besöksnäringsbranschen har digitaliserats i en rasande takt de senaste åren och av den anledningen faller det sig naturligt att den fysiska turistinformationen stängs. Kunderna drömmer och bokar digitalt och hittar de flesta svaren på sina frågor via sökmotorerna. Det personliga värdskapet på plats är fortsatt viktigt, då kan vi komplettera med ett personligt och professionellt bemötande från vår receptionspersonal”. Säger Terese Asplund, VD på Varbergs Kusthotell och medlem i Hotellgruppen Varberg.
Fler besök till besöksanläggningar kommer att göras
Turistinformationens personal finns fortsatt tillgängliga och svarar på frågor via telefon och mail. Utan en fysisk butik att bemanna kommer fler besök till besöksanläggningarna i kommunen att göras för att stötta personalen på plats.
Populära tryckta produkter som turistkarta över Varberg och tidningen VisitVarberg, som samlar tips och inspiration på saker att uppleva i Sommarvarberg, kommer att finnas kvar och runt om i Varberg lotsar skyltar och digitala skärmar besökare rätt.
Läs mer om Visit Varberg på Turismnytt här.
- Text: Varberg Turistinformation
- Foto: Natalie Greppi
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-