-
Världsarv i Sverige har potential att främja hållbar utveckling
Sverige har 15 världsarv, alla med en unik berättelse om vår gemensamma historia. Dessa platser, erkända av UNESCO för sitt värde för hela mänskligheten, har potential att främja hållbar utveckling och fred. Samtidigt som de erbjuder värde för lokala samhällen. Trots detta är världsarven fortfarande okända för många svenskar. I projektet ”Världsarv i Sverige – platser som gör skillnad”, med huvudfinansiering av Tillväxtverket, har målet varit att lyfta fram världsarvens betydelse för samhället på ett tydligt och tillgängligt sätt.
”Ska världsarven vara relevanta och intressanta behöver vi förstå att vi tävlar med andra varumärken, produkter, tjänster, platser och annan information om målgruppens uppmärksamhet.” Säger Sofia Mård Ek, varumärkesstrateg på Placebrander, som är en av projektets samarbetspartners.
En nationell verktygslåda för att berätta enkelt
Världarven har med hjälp av Placebrander mejslat fram en gemensam platsberättelse. Samt en verktygslåda som alla världsarvsaktörer ska kunna använda i framtiden. Den gör det enklare för både lokala aktörer och beslutsfattare att samverka och sprida kunskap om världsarven. Även Placebranders platsutvecklarproffs har fått upp ögonen för världarvens roll.
”Att få kliva in i vardagen hos så många världsarv och se vilken skillnad de har gjort och fortfarande gör för samhällsutvecklingen och freden var en ögonöppnare och stor inspiration. Att också se att själva processen har gynnat samarbetet mellan alla de här unika platserna har varit otroligt kul att följa. Det här är verkligen relevant och hållbar platsutveckling i sin finaste form!” Säger Sofie Gunnarsson på Placebrander.
Med förenklad kommunikation kan fler personer få en bättre förståelse för platserna. Men även varför de är viktiga, och vad de tillför lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Att stärka kännedomen är ett första steg mot att skapa ett långvarigt engagemang för att bevara dessa platser för framtida generationer.
Tre specifika budskap:
◆ Världsarv är platser som gör skillnad.
En tydlig kommunikation är nyckeln för att besvara frågor om vad ett världsarv är och varför det spelar en viktig roll för vår värld, i stort och i det nära. Världsarv är unika platser som inte bara bevarar vår historia. Utan också gör en positiv skillnad genom att inspirera till hållbarhet, gemenskap och fred.◆ Världsarv tillhör alla människor och är en del av framtiden.
Den framåtblickande dimensionen är central. Genom den kan vi lyfta fram världsarvens betydelse för en hållbar utveckling och fred, vilket är kärnan i UNESCO:s vision. Att bevara och lära av världsarven stärker vår koppling till historien. Det ger oss insikter som är viktiga för en fredligare framtid.◆ Världsarv finns i hela världen, och 15 av dem finns i Sverige.
Kunskapen om världsarv i Sverige behöver spridas för att fler ska förstå vad dessa platser representerar och vad de bidrar med. Att känna till och uppskatta att det finns 15 världsarv här, och förstå deras unika värde. Det ökar engagemanget för att bevara dem för kommande generationer.Bara 29% av svenskarna kan förklara vad världsarv är
Att göra världsarvens budskap mer tillgängligt är en central del av projektet.
Inom projektet gjordes det en nationell attitydmätning där 71 % av de svarande sa att de inte kunde förklara vad ett världsarv innebär. Detta visade tydligt att ett nytt sätt krävs för att öka förståelsen för världsarv nationellt. Exempelvis genom ett enkelt och lättförståeligt språk, anpassat till olika målgrupper – från beslutsfattare och invånare till besökare i alla åldrar.
”Världsarv är globala. De är unika platser som är viktiga för hela mänskligheten och visar på att det faktiskt finns mer som förenar oss än som skiljer oss åt. Vi som dagligen jobbar med världsarv vill att fler ska känna att världsarven verkligen är ”deras” och då måste man kunna ta till sig både begreppet – och vad dessa otroliga platser ger samhället.” Säger Camilla Lugnet, projektledare och VD för Världsarvet Grimeton.
Ett gemensamt visuellt manér med Moder Jord
Projektet har även med hjälp av Rickard Heldemyr utvecklat ett gemensamt visuellt manér samt exempel på olika sätt att öka igenkänningen när alla världsarv i Sverige kommuniceras. Dessa kommer att vara verktyg i en gemensam verktygslåda som kan användas av världsarvsaktörer, lärare, beslutsfattare och andra som vill sprida budskapet om världsarvens betydelse för samhälle och en fredligare värld.
”Freden bygger på människosyn. Att vara nyfiken spelar stor roll! Världsarven hjälper oss förstå vår historia och därigenom också varandra – det är UNESCO:s tanke för att bygga en fredligare värld. Som en trygg följeslagare genom det visuella manéret ser man Moder Jord som lyfter fram världsarven.” Säger Elena Peverada, världsarvssamordnare för världsarvet Örlogsstaden Karlskrona och delaktig i projektet.
Om projektet ”Världsarv i Sverige – platser som gör skillnad”
Tillväxtverket har bidragit med huvudfinansiering till projektet. Stiftelsen Världsarvet Grimeton har ägt, drivit och liksom Karlskrona kommun, Mörbylånga kommun och Region Gotland även delfinansierat det. Engagemanget har gjorts utifrån att dessa aktörer tillsammans förvaltar en del av vårt gemsamma arv. Närmare bestämt Grimeton Radiostation, Örlogsstaden Karlskrona, Södra Ölands odlingslandskap samt Hansestaden Visby.
Världsarvens ideella förening Världsarv i Sverige har stött projektet samt blivit mottagare av resultatet.
Här kan ni läsa mer om Världsarv på Turismnytt.
- Text: Världsarv i Sverige
- Foto: Världsarv i Sverige
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-