-
Världsarv i Sverige har potential att främja hållbar utveckling
Sverige har 15 världsarv, alla med en unik berättelse om vår gemensamma historia. Dessa platser, erkända av UNESCO för sitt värde för hela mänskligheten, har potential att främja hållbar utveckling och fred. Samtidigt som de erbjuder värde för lokala samhällen. Trots detta är världsarven fortfarande okända för många svenskar. I projektet ”Världsarv i Sverige – platser som gör skillnad”, med huvudfinansiering av Tillväxtverket, har målet varit att lyfta fram världsarvens betydelse för samhället på ett tydligt och tillgängligt sätt.
”Ska världsarven vara relevanta och intressanta behöver vi förstå att vi tävlar med andra varumärken, produkter, tjänster, platser och annan information om målgruppens uppmärksamhet.” Säger Sofia Mård Ek, varumärkesstrateg på Placebrander, som är en av projektets samarbetspartners.
En nationell verktygslåda för att berätta enkelt
Världarven har med hjälp av Placebrander mejslat fram en gemensam platsberättelse. Samt en verktygslåda som alla världsarvsaktörer ska kunna använda i framtiden. Den gör det enklare för både lokala aktörer och beslutsfattare att samverka och sprida kunskap om världsarven. Även Placebranders platsutvecklarproffs har fått upp ögonen för världarvens roll.
”Att få kliva in i vardagen hos så många världsarv och se vilken skillnad de har gjort och fortfarande gör för samhällsutvecklingen och freden var en ögonöppnare och stor inspiration. Att också se att själva processen har gynnat samarbetet mellan alla de här unika platserna har varit otroligt kul att följa. Det här är verkligen relevant och hållbar platsutveckling i sin finaste form!” Säger Sofie Gunnarsson på Placebrander.
Med förenklad kommunikation kan fler personer få en bättre förståelse för platserna. Men även varför de är viktiga, och vad de tillför lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Att stärka kännedomen är ett första steg mot att skapa ett långvarigt engagemang för att bevara dessa platser för framtida generationer.
Tre specifika budskap:
◆ Världsarv är platser som gör skillnad.
En tydlig kommunikation är nyckeln för att besvara frågor om vad ett världsarv är och varför det spelar en viktig roll för vår värld, i stort och i det nära. Världsarv är unika platser som inte bara bevarar vår historia. Utan också gör en positiv skillnad genom att inspirera till hållbarhet, gemenskap och fred.◆ Världsarv tillhör alla människor och är en del av framtiden.
Den framåtblickande dimensionen är central. Genom den kan vi lyfta fram världsarvens betydelse för en hållbar utveckling och fred, vilket är kärnan i UNESCO:s vision. Att bevara och lära av världsarven stärker vår koppling till historien. Det ger oss insikter som är viktiga för en fredligare framtid.◆ Världsarv finns i hela världen, och 15 av dem finns i Sverige.
Kunskapen om världsarv i Sverige behöver spridas för att fler ska förstå vad dessa platser representerar och vad de bidrar med. Att känna till och uppskatta att det finns 15 världsarv här, och förstå deras unika värde. Det ökar engagemanget för att bevara dem för kommande generationer.Bara 29% av svenskarna kan förklara vad världsarv är
Att göra världsarvens budskap mer tillgängligt är en central del av projektet.
Inom projektet gjordes det en nationell attitydmätning där 71 % av de svarande sa att de inte kunde förklara vad ett världsarv innebär. Detta visade tydligt att ett nytt sätt krävs för att öka förståelsen för världsarv nationellt. Exempelvis genom ett enkelt och lättförståeligt språk, anpassat till olika målgrupper – från beslutsfattare och invånare till besökare i alla åldrar.
”Världsarv är globala. De är unika platser som är viktiga för hela mänskligheten och visar på att det faktiskt finns mer som förenar oss än som skiljer oss åt. Vi som dagligen jobbar med världsarv vill att fler ska känna att världsarven verkligen är ”deras” och då måste man kunna ta till sig både begreppet – och vad dessa otroliga platser ger samhället.” Säger Camilla Lugnet, projektledare och VD för Världsarvet Grimeton.
Ett gemensamt visuellt manér med Moder Jord
Projektet har även med hjälp av Rickard Heldemyr utvecklat ett gemensamt visuellt manér samt exempel på olika sätt att öka igenkänningen när alla världsarv i Sverige kommuniceras. Dessa kommer att vara verktyg i en gemensam verktygslåda som kan användas av världsarvsaktörer, lärare, beslutsfattare och andra som vill sprida budskapet om världsarvens betydelse för samhälle och en fredligare värld.
”Freden bygger på människosyn. Att vara nyfiken spelar stor roll! Världsarven hjälper oss förstå vår historia och därigenom också varandra – det är UNESCO:s tanke för att bygga en fredligare värld. Som en trygg följeslagare genom det visuella manéret ser man Moder Jord som lyfter fram världsarven.” Säger Elena Peverada, världsarvssamordnare för världsarvet Örlogsstaden Karlskrona och delaktig i projektet.
Om projektet ”Världsarv i Sverige – platser som gör skillnad”
Tillväxtverket har bidragit med huvudfinansiering till projektet. Stiftelsen Världsarvet Grimeton har ägt, drivit och liksom Karlskrona kommun, Mörbylånga kommun och Region Gotland även delfinansierat det. Engagemanget har gjorts utifrån att dessa aktörer tillsammans förvaltar en del av vårt gemsamma arv. Närmare bestämt Grimeton Radiostation, Örlogsstaden Karlskrona, Södra Ölands odlingslandskap samt Hansestaden Visby.
Världsarvens ideella förening Världsarv i Sverige har stött projektet samt blivit mottagare av resultatet.
Här kan ni läsa mer om Världsarv på Turismnytt.
- Text: Världsarv i Sverige
- Foto: Världsarv i Sverige
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
-
Gästbloggare
-