-
Värmländska Kittelfältet förtrollar i Spellbound by Sweden
I Visit Swedens senaste utspel Spellbound by Sweden visas naturreservatet Kittelfältets unika och hänförande miljö upp, genom att vara inspelningsplats och gestalta det lite mystiska och mytomspunna Sverige. Till filmen som marknadsförs av Visit Sweden hör även ett ljudspår med platsens koordinater.
Värmländska Kittelfältet i fokus
I kampanjen visas utvalda Svenska nationalparker och närliggande besöksmål upp för att visa vart man bäst kan lyssna på novellen.
Värmland har ingen nationalpark, men det fina naturreservatet Kittelfältet är skyddat som värdefull natur av Natura 2000. Naturreservatet som ligger i Filipstads kommun, har tydliga spår efter inlandsisen. Här finns vandringsleder med vacker tallskog och Sundtjärn med sitt turkosfärgade vatten.
Ett ökat intresse av så kallad ”dark tourism”
Kittelfältet valdes ut för inspelningen och är platsen i kampanjen vars koordinater man även kan se för ljudspåret KILN (novellen) på Spotify.
“Tillsammans med några av de exportmogna besöksnäringsföretagen, bland annat Hennickehammars Herrgård och Big Hill Lodge som finns i området, Högbergsfältet med Tilas stoll och Långbans Gruvby, fina vandrings- och mtb-leder i området visas Kittelfältet med omnejd upp för att väcka uppmärksamhet och locka besökare till Sverige. Vi vet att många kan lockas av den mytomspunna och mystiska sidan av vår natur och berättarkultur i Värmland. Det är tilltalande för både den nationella och lokala besökaren. Vi har gott om både gamla skrönor och väsen i Värmland som vi hoppas att kan väckas till liv att förföra och trollbinda besökaren med. Det finns också ett ökat intresse av så kallad ”dark tourism” så det är väldigt spännande att kunna vara en del av Visit Swedens satsning.” Säger Jenny Nohrén, kommunikatör på Visit Värmland.
Litterärt äventyr i Sveriges skogar
Med hjälp av magiska krafter, sagoväsen och den specialskrivna ljudnovellen KILN av skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist, ska nyfikenheten och intresset öka för resmålet Sverige mot utvalda utlandsmarknader.
Berättelsen upplevs i första person och uppmanar lyssnarna att gå i fotspåren av en karaktär som möter den förtrollande huldran. De som fullt ut vill uppleva historien kan bara göra det om de befinner sig i den besjälade svenska skogen. En geobegränsning har lagts till för att bjuda in lyssnaren att upptäcka Sveriges mysterium.
Turismnytt har skrivit om kampanjen Spellbound by Sweden tidigare. Ni hittar artikeln här.
“För hela Sverige är det här ett annorlunda men spännande sätt att nå ut till våra internationella besökare. Kampanjen sticker verkligen ut och har redan väckt stor nyfikenhet i media både i Sverige och utomlands. För oss i Värmland är det så klart extra roligt att kunna bidra med naturen och miljön både till filmen och den fantastiska platsen att besöka.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Kampanjen pågår just nu och planeras även för 2023 på marknaderna Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och USA. Utöver ljudberättelsen finner turister information om svenska mytologiska väsen på kampanjens hemsida.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Johan Wennerström
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-