-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt.
Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor eller weekendpaket? Positiva omdömen på recensionssajter kan vara helt avgörande för om du kommer att få bokningar eller inte.
Nästan alla vill läsa vad tidigare gäster tyckte innan de bokar. Om det inte finns några omdömen eller bara halvtaskiga omdömen kommer du få svårt att övertyga gäster att välja dig.
I det här blogginlägget får du veta hur du kan få fler gäster att skriva positiva omdömen på sajter som TripAdvisor, Facebook och Google. Så att fler potentiella kunder ska välja att boka med dig istället för med någon annan.
Statistik: En undersökning visade att 80% säger att de alltid eller väldigt ofta läser recensioner innan de väljer hotell och genomför bokningen. Lika många säger att det är mer sannolikt att de väljer ett hotell som har högre betyg om de väljer mellan två i övrigt liknande hotell och över hälften säger att de aldrig skulle boka ett hotell som inte hade några recensioner alls. Nu gäller det här hotell, men det är troligt att detsamma gäller för aktiviteter och resor.
Mina erfarenheter
WildSweden arrangerar aktiviteter och resor i Sveriges natur. Några dagar efter varje avslutad tur får gästerna ett mejl med en länk till en enkät där vi ber gästen utvärdera sin upplevelse. I enkäten frågar vi om de var nöjda och vad som skulle kunna bli bättre. Men en fråga är extra viktig.
”Why did you choose this tour?”
I enkäten frågar vi gästen: Varför valde ni att komma på den här turen? Och här är det vanligaste svaret vi får:
”I wanted to go to Sweden and experience nature and your company came up on a search online and looked great with good reviews.”
De hittar alltså vår sajt, men innan de bokar kollar de om vi har bra omdömen från tidigare gäster. De hittar omdömen om WildSweden på TripAdvisor, Google och Facebook, eftersom vi ber gäster skriva omdömen där.
Jag har funderat en hel del på det här och frågat experter. Här är några saker jag kommit fram till…
Mina slutsatser kring omdömen ✍️
-
Positiva omdömen från tidigare gäster ökar chansen att fler bokar, avsevärt.
-
Om vi har lägre än 4,0 i medeltal väljer de någon annan. Nästan garanterat.
-
Vi ska helst ha minst 50 omdömen på en sajt för att det ska vara trovärdigt, annars kan de tänka att det är vänner och bekanta som skrivit alla omdömen.
-
Om vi inte har några omdömen alls på en sajt eller för en viss aktivitet eller resa? Ja, då måste de antingen lita på att ni är så fantastiska som ni själva skriver att ni är på er egen sajt, men trovärdigheten är låg och de väljer troligtvis någon annan aktör.
Kolla på det här exemplet…
Hur får man gäster att skriva femstjärniga omdömen?
Så här gör vi för att få positiva omdömen för WildSweden:
-
Erbjud fantastiska upplevelser och ett personligt värdskap.
-
Be gästerna fylla i en enkät online för att ta reda på om de är nöjda med sin upplevelse.
-
Välj ut de gäster som är extra nöjda och be dem skriva omdömen på Google, TripAdvisor eller Facebook. För klara för dem att det är jätteviktigt för er.
Förenkla för gästen att skriva omdömen
Du kan underlättar för gästen att skriva ett omdöme genom att skicka länkar som leder direkt till sidor där de kan skriva omdömen. Du letar helt enkelt upp din sida på Google, TripAdvisor eller Facebook, kopierar länken och mejlar den till gästen. Så här ser länken till WildSweden på TripAdvisor ut:
Länken ovan är ju lite lång och otymplig, den kan bli flera rader lång och inte så inbjudande att klicka på. I värsta fall kan gästens mejlprogram råka lägga till en radbrytning vilket gör att länken inte fungerar. Men du kan lätt göra det lite snyggare.
Skapa en länk i mejlet, tex: “Skriv gärna ett omdöme åt oss på TripAdvisor genom att klicka här.” Länka texten!
Svara på alla omdömen
Du ska svara på alla omdömen och inte bara med någon standardtext. Om du har väldigt många omdömen så ska du i alla fall se till att svara på negativa omdömen där du bara fått 1-3 i betyg. Det är jätteviktigt att du svarar på dem eftersom dina svar på de negativa omdömens som flest potentiella kunder läser.
Visa upp omdömen på din hemsida
Ett bra sätt att övertyga fler gäster att boka med dig är att visa upp omdömen på företagets webbplats. Antingen kan du klistra in omdömen från gäster manuellt eller så kan du ta hjälp av en tjänst som heter Elfsight som jag verkligen kan rekommendera. Den kostar en liten slant men är verkligen värt det.. Här visar jag några exempel.
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Eldh
-
-
Varvetveckan genererar hundratals miljoner kronor till samhället
Upplevelseinstitutets utvärdering av Göteborgs Varvetveckan 2023 visar att evenemangets samhällsnyttovärde är stort.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -24
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Transport och Infrastruktur
-
48 anläggningar inom Camping Västkust rekryterar medarbetare inför sommaren
Med fler gästnätter följer större behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
I april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står SNDMO, SNED och SNCVB.
-
Lyckat årsmöte för tioårsjubilerande Ett enat Bohuslän
Nyligen var det årsmöte och jubileum för Ett enat Bohuslän – samverkan mellan offentlig och privat sektor för att stärka besöksnäringen.
-
Copper Skillet – Sveriges bästa konferenskockar korade
När Sverigefinalen av Copper Skillet avgjordes tog Mikaela Håkansson hem segern i seniorklassen och Michelle Ekelund vann juniorklassen.
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar.
-
Visita – fortsatt god efterfrågan på hotellrum
Under de fyra första veckorna i februari låg antalet sålda hotellrum marginellt högre i jämförelse med samma period 2023 enligt Visita.
-
BRA är i mål med företagsrekonstruktionen
Den rekonstruktionsplan som BRA arbetat med sedan den 19e oktober godkändes av fordringsägarna och beslutades i Solna tingsrätt den 16e februari.
-
Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum
Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initi...
-
Barn och ungdomar kan resa gratis till Gotland i början av juli
Ett nytt samarbete mellan Gotlands Förenade Besöksnäring och Destination Gotland inleder i juli månad. Under hela...
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem...
-
-
Gästbloggare
-