-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt.
Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor eller weekendpaket? Positiva omdömen på recensionssajter kan vara helt avgörande för om du kommer att få bokningar eller inte.
Nästan alla vill läsa vad tidigare gäster tyckte innan de bokar. Om det inte finns några omdömen eller bara halvtaskiga omdömen kommer du få svårt att övertyga gäster att välja dig.
I det här blogginlägget får du veta hur du kan få fler gäster att skriva positiva omdömen på sajter som TripAdvisor, Facebook och Google. Så att fler potentiella kunder ska välja att boka med dig istället för med någon annan.
Statistik: En undersökning visade att 80% säger att de alltid eller väldigt ofta läser recensioner innan de väljer hotell och genomför bokningen. Lika många säger att det är mer sannolikt att de väljer ett hotell som har högre betyg om de väljer mellan två i övrigt liknande hotell och över hälften säger att de aldrig skulle boka ett hotell som inte hade några recensioner alls. Nu gäller det här hotell, men det är troligt att detsamma gäller för aktiviteter och resor.
Mina erfarenheter
WildSweden arrangerar aktiviteter och resor i Sveriges natur. Några dagar efter varje avslutad tur får gästerna ett mejl med en länk till en enkät där vi ber gästen utvärdera sin upplevelse. I enkäten frågar vi om de var nöjda och vad som skulle kunna bli bättre. Men en fråga är extra viktig.
”Why did you choose this tour?”
I enkäten frågar vi gästen: Varför valde ni att komma på den här turen? Och här är det vanligaste svaret vi får:
”I wanted to go to Sweden and experience nature and your company came up on a search online and looked great with good reviews.”
De hittar alltså vår sajt, men innan de bokar kollar de om vi har bra omdömen från tidigare gäster. De hittar omdömen om WildSweden på TripAdvisor, Google och Facebook, eftersom vi ber gäster skriva omdömen där.
Jag har funderat en hel del på det här och frågat experter. Här är några saker jag kommit fram till…
Mina slutsatser kring omdömen ✍️
-
Positiva omdömen från tidigare gäster ökar chansen att fler bokar, avsevärt.
-
Om vi har lägre än 4,0 i medeltal väljer de någon annan. Nästan garanterat.
-
Vi ska helst ha minst 50 omdömen på en sajt för att det ska vara trovärdigt, annars kan de tänka att det är vänner och bekanta som skrivit alla omdömen.
-
Om vi inte har några omdömen alls på en sajt eller för en viss aktivitet eller resa? Ja, då måste de antingen lita på att ni är så fantastiska som ni själva skriver att ni är på er egen sajt, men trovärdigheten är låg och de väljer troligtvis någon annan aktör.
Kolla på det här exemplet…
Vilken arrangör skulle du välja? Jag sökte på “bike tours stockholm” i Google och fick det här resultatet. Den översta har högst betyg, men bara 14 omdömen, den mellersta har inga betyg alls, och den nedersta har 4,7 i betyg och 454 omdömen. Här har Stockholm Adventures ett stort övertag och det är troligt att flest kommer att börja med att kika på den hemsidan.
Hur får man gäster att skriva femstjärniga omdömen?
Så här gör vi för att få positiva omdömen för WildSweden:
-
Erbjud fantastiska upplevelser och ett personligt värdskap.
-
Be gästerna fylla i en enkät online för att ta reda på om de är nöjda med sin upplevelse.
-
Välj ut de gäster som är extra nöjda och be dem skriva omdömen på Google, TripAdvisor eller Facebook. För klara för dem att det är jätteviktigt för er.
Förenkla för gästen att skriva omdömen
Du kan underlättar för gästen att skriva ett omdöme genom att skicka länkar som leder direkt till sidor där de kan skriva omdömen. Du letar helt enkelt upp din sida på Google, TripAdvisor eller Facebook, kopierar länken och mejlar den till gästen. Så här ser länken till WildSweden på TripAdvisor ut:
Länken ovan är ju lite lång och otymplig, den kan bli flera rader lång och inte så inbjudande att klicka på. I värsta fall kan gästens mejlprogram råka lägga till en radbrytning vilket gör att länken inte fungerar. Men du kan lätt göra det lite snyggare.
Skapa en länk i mejlet, tex: “Skriv gärna ett omdöme åt oss på TripAdvisor genom att klicka här.” Länka texten!
Svara på alla omdömen
Du ska svara på alla omdömen och inte bara med någon standardtext. Om du har väldigt många omdömen så ska du i alla fall se till att svara på negativa omdömen där du bara fått 1-3 i betyg. Det är jätteviktigt att du svarar på dem eftersom dina svar på de negativa omdömens som flest potentiella kunder läser.
Visa upp omdömen på din hemsida
Ett bra sätt att övertyga fler gäster att boka med dig är att visa upp omdömen på företagets webbplats. Antingen kan du klistra in omdömen från gäster manuellt eller så kan du ta hjälp av en tjänst som heter Elfsight som jag verkligen kan rekommendera. Den kostar en liten slant men är verkligen värt det.. Här visar jag några exempel.
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Eldh
-
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping
Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som VD för Upplev Norrköping. Han kommer närmast från Placebrander.
-
Säsongspremiär och invigning av nya skidområdet i Järvsö
Järvsöbacken meddelar säsongspremiär för skidåkning den 9-10 december och samtidig invigning av det nya skidområdet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Där fick vi bland annat höra om ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige och även lyssna till Mark Levengood
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Nu lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi. Platser i Skandinavien som är som dubbelgångare till andra kända resmål.
-
Fabian Kalf-Hansen vinner Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet 2023
Svenska Kockpriset i Gastronomisk Hållbarhet uppmärksammar vikten av hållbar utveckling. Vinnaren för 2023 är Fabian Kalf-Hansen.
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin. Totalt stod 21 talare för nya insikter om olika ämnen.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter inbjudna att utforma globala hållbarhetskriterier
Kungliga Djurgårdens Intressenter har bjudits in att delta i GSTC:s arbete med att ta fram globala hållbarhetskriterier.
-
Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Den 15 november bjöd initiativet Omtag Svensk Järnväg in till ett seminarie. Detta är en artikel från Järnvägar.nu som sammanfattats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang samt P...
-
Det svenska flyget – så stärker vi Sveriges konkurrenskraft
En rapport från regeringens möte den 15 november om luftfartens konkurrenskraft. Mötet samlade ca 50 deltagare fr...
-
Visit Sweden – Sveriges äventyrare ska locka till säkrare besök i naturen
Några av landets kanske mest kända äventyrare och äventyrsfilmare, Robin Trygg och Anders Klapp, ska i en ny seri...
-
-
Gästbloggare
-