torsdag 19 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
    • Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
    • Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Omdömen
    2023-11-23 10:37

    Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen

    Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt.

    Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor eller weekendpaket? Positiva omdömen på recensionssajter kan vara helt avgörande för om du kommer att få bokningar eller inte.

    Nästan alla vill läsa vad tidigare gäster tyckte innan de bokar. Om det inte finns några omdömen eller bara halvtaskiga omdömen kommer du få svårt att övertyga gäster att välja dig.

    I det här blogginlägget får du veta hur du kan få fler gäster att skriva positiva omdömen på sajter som TripAdvisor, Facebook och Google. Så att fler potentiella kunder ska välja att boka med dig istället för med någon annan.

    Statistik: En undersökning visade att 80% säger att de alltid eller väldigt ofta läser recensioner innan de väljer hotell och genomför bokningen. Lika många säger att det är mer sannolikt att de väljer ett hotell som har högre betyg om de väljer mellan två i övrigt liknande hotell och över hälften säger att de aldrig skulle boka ett hotell som inte hade några recensioner alls. Nu gäller det här hotell, men det är troligt att detsamma gäller för aktiviteter och resor.

    Mina erfarenheter

    WildSweden arrangerar aktiviteter och resor i Sveriges natur. Några dagar efter varje avslutad tur får gästerna ett mejl med en länk till en enkät där vi ber gästen utvärdera sin upplevelse. I enkäten frågar vi om de var nöjda och vad som skulle kunna bli bättre. Men en fråga är extra viktig.

    ”Why did you choose this tour?”

    I enkäten frågar vi gästen: Varför valde ni att komma på den här turen? Och här är det vanligaste svaret vi får:

    ”I wanted to go to Sweden and experience nature and your company came up on a search online and looked great with good reviews.”

    De hittar alltså vår sajt, men innan de bokar kollar de om vi har bra omdömen från tidigare gäster. De hittar omdömen om WildSweden på TripAdvisor, Google och Facebook, eftersom vi ber gäster skriva omdömen där.

    Jag har funderat en hel del på det här och frågat experter. Här är några saker jag kommit fram till…

    Mina slutsatser kring omdömen ✍️

    • Positiva omdömen från tidigare gäster ökar chansen att fler bokar, avsevärt.

    • Om vi har lägre än 4,0 i medeltal väljer de någon annan. Nästan garanterat.

    • Vi ska helst ha minst 50 omdömen på en sajt för att det ska vara trovärdigt, annars kan de tänka att det är vänner och bekanta som skrivit alla omdömen.

    • Om vi inte har några omdömen alls på en sajt eller för en viss aktivitet eller resa? Ja, då måste de antingen lita på att ni är så fantastiska som ni själva skriver att ni är på er egen sajt, men trovärdigheten är låg och de väljer troligtvis någon annan aktör.

    Kolla på det här exemplet…

    Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen

    Vilken arrangör skulle du välja? Jag sökte på “bike tours stockholm” i Google och fick det här resultatet. Den översta har högst betyg, men bara 14 omdömen, den mellersta har inga betyg alls, och den nedersta har 4,7 i betyg och 454 omdömen. Här har Stockholm Adventures ett stort övertag och det är troligt att flest kommer att börja med att kika på den hemsidan.

    Hur får man gäster att skriva femstjärniga omdömen?

    Så här gör vi för att få positiva omdömen för WildSweden:

    1. Erbjud fantastiska upplevelser och ett personligt värdskap.

    2. Be gästerna fylla i en enkät online för att ta reda på om de är nöjda med sin upplevelse.

    3. Välj ut de gäster som är extra nöjda och be dem skriva omdömen på Google, TripAdvisor eller Facebook. För klara för dem att det är jätteviktigt för er.

    Förenkla för gästen att skriva omdömen

    Du kan underlättar för gästen att skriva ett omdöme genom att skicka länkar som leder direkt till sidor där de kan skriva omdömen. Du letar helt enkelt upp din sida på Google, TripAdvisor eller Facebook, kopierar länken och mejlar den till gästen. Så här ser länken till WildSweden på TripAdvisor ut:

    https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g2015066-d3547934-Reviews-Wild_Sweden_wildlife_tours-Skinnskatteberg_Vastmanland_County.html

    Länken ovan är ju lite lång och otymplig, den kan bli flera rader lång och inte så inbjudande att klicka på. I värsta fall kan gästens mejlprogram råka lägga till en radbrytning vilket gör att länken inte fungerar. Men du kan lätt göra det lite snyggare.

    Skapa en länk i mejlet, tex: “Skriv gärna ett omdöme åt oss på TripAdvisor genom att klicka här.” Länka texten!

    Svara på alla omdömen

    Du ska svara på alla omdömen och inte bara med någon standardtext. Om du har väldigt många omdömen så ska du i alla fall se till att svara på negativa omdömen där du bara fått 1-3 i betyg. Det är jätteviktigt att du svarar på dem eftersom dina svar på de negativa omdömens som flest potentiella kunder läser.

    Visa upp omdömen på din hemsida

    Ett bra sätt att övertyga fler gäster att boka med dig är att visa upp omdömen på företagets webbplats. Antingen kan du klistra in omdömen från gäster manuellt eller så kan du ta hjälp av en tjänst som heter Elfsight som jag verkligen kan rekommendera. Den kostar en liten slant men är verkligen värt det.. Här visar jag några exempel.

    Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen

    Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen

    Länk till Elfsight

    Läs mer om Marcus Eldh och fler av hans blogginlägg

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Marcus Eldh
    Tweet
  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Linda Vismer - Debattartikel om semester
    2025-06-15 23:18

    Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

    I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.

  • Nature Travels erbjuder ett nytt resepaket om att kliva in i rollen som en hundförare. JHT kopplade ihop den brittiska researrangören med det svenska naturturismföretaget Nordic Husky Farm.
    2025-06-15 22:26

    Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

    Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.

  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-11 18:59

      Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

      Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...

    • 2025-06-11 17:42

      Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

      Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet