-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt.
Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor eller weekendpaket? Positiva omdömen på recensionssajter kan vara helt avgörande för om du kommer att få bokningar eller inte.
Nästan alla vill läsa vad tidigare gäster tyckte innan de bokar. Om det inte finns några omdömen eller bara halvtaskiga omdömen kommer du få svårt att övertyga gäster att välja dig.
I det här blogginlägget får du veta hur du kan få fler gäster att skriva positiva omdömen på sajter som TripAdvisor, Facebook och Google. Så att fler potentiella kunder ska välja att boka med dig istället för med någon annan.
Statistik: En undersökning visade att 80% säger att de alltid eller väldigt ofta läser recensioner innan de väljer hotell och genomför bokningen. Lika många säger att det är mer sannolikt att de väljer ett hotell som har högre betyg om de väljer mellan två i övrigt liknande hotell och över hälften säger att de aldrig skulle boka ett hotell som inte hade några recensioner alls. Nu gäller det här hotell, men det är troligt att detsamma gäller för aktiviteter och resor.
Mina erfarenheter
WildSweden arrangerar aktiviteter och resor i Sveriges natur. Några dagar efter varje avslutad tur får gästerna ett mejl med en länk till en enkät där vi ber gästen utvärdera sin upplevelse. I enkäten frågar vi om de var nöjda och vad som skulle kunna bli bättre. Men en fråga är extra viktig.
”Why did you choose this tour?”
I enkäten frågar vi gästen: Varför valde ni att komma på den här turen? Och här är det vanligaste svaret vi får:
”I wanted to go to Sweden and experience nature and your company came up on a search online and looked great with good reviews.”
De hittar alltså vår sajt, men innan de bokar kollar de om vi har bra omdömen från tidigare gäster. De hittar omdömen om WildSweden på TripAdvisor, Google och Facebook, eftersom vi ber gäster skriva omdömen där.
Jag har funderat en hel del på det här och frågat experter. Här är några saker jag kommit fram till…
Mina slutsatser kring omdömen ✍️
-
Positiva omdömen från tidigare gäster ökar chansen att fler bokar, avsevärt.
-
Om vi har lägre än 4,0 i medeltal väljer de någon annan. Nästan garanterat.
-
Vi ska helst ha minst 50 omdömen på en sajt för att det ska vara trovärdigt, annars kan de tänka att det är vänner och bekanta som skrivit alla omdömen.
-
Om vi inte har några omdömen alls på en sajt eller för en viss aktivitet eller resa? Ja, då måste de antingen lita på att ni är så fantastiska som ni själva skriver att ni är på er egen sajt, men trovärdigheten är låg och de väljer troligtvis någon annan aktör.
Kolla på det här exemplet…
Vilken arrangör skulle du välja? Jag sökte på “bike tours stockholm” i Google och fick det här resultatet. Den översta har högst betyg, men bara 14 omdömen, den mellersta har inga betyg alls, och den nedersta har 4,7 i betyg och 454 omdömen. Här har Stockholm Adventures ett stort övertag och det är troligt att flest kommer att börja med att kika på den hemsidan.
Hur får man gäster att skriva femstjärniga omdömen?
Så här gör vi för att få positiva omdömen för WildSweden:
-
Erbjud fantastiska upplevelser och ett personligt värdskap.
-
Be gästerna fylla i en enkät online för att ta reda på om de är nöjda med sin upplevelse.
-
Välj ut de gäster som är extra nöjda och be dem skriva omdömen på Google, TripAdvisor eller Facebook. För klara för dem att det är jätteviktigt för er.
Förenkla för gästen att skriva omdömen
Du kan underlättar för gästen att skriva ett omdöme genom att skicka länkar som leder direkt till sidor där de kan skriva omdömen. Du letar helt enkelt upp din sida på Google, TripAdvisor eller Facebook, kopierar länken och mejlar den till gästen. Så här ser länken till WildSweden på TripAdvisor ut:
Länken ovan är ju lite lång och otymplig, den kan bli flera rader lång och inte så inbjudande att klicka på. I värsta fall kan gästens mejlprogram råka lägga till en radbrytning vilket gör att länken inte fungerar. Men du kan lätt göra det lite snyggare.
Skapa en länk i mejlet, tex: “Skriv gärna ett omdöme åt oss på TripAdvisor genom att klicka här.” Länka texten!
Svara på alla omdömen
Du ska svara på alla omdömen och inte bara med någon standardtext. Om du har väldigt många omdömen så ska du i alla fall se till att svara på negativa omdömen där du bara fått 1-3 i betyg. Det är jätteviktigt att du svarar på dem eftersom dina svar på de negativa omdömens som flest potentiella kunder läser.
Visa upp omdömen på din hemsida
Ett bra sätt att övertyga fler gäster att boka med dig är att visa upp omdömen på företagets webbplats. Antingen kan du klistra in omdömen från gäster manuellt eller så kan du ta hjälp av en tjänst som heter Elfsight som jag verkligen kan rekommendera. Den kostar en liten slant men är verkligen värt det.. Här visar jag några exempel.
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Eldh
-
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-