-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige. Det är en ökning med 2 procent från föregående år. De utländska gästnätterna ökade med 7 procent, samtidigt som svenska gästnätter ökade med 1 procent. Danmark fortsätter att vara den största marknaden och står nu för över en miljon gästnätter under vintersäsongen. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
Svenska gästnätter har minskat till förmån för utländska
Vintersäsongen i Sverige sträcker sig från december till april och är en viktig period för turismen då många svenskar traditionellt sett reser inom landet. De senaste åren har dock svenskarnas andel av gästnätter minskat till förmån för de utländska.
Av totalt 21,3 miljoner övernattningar stod utländska turister för 4,5 miljoner. Det är en ökning av utländska gästnätter med 7 procent från föregående år. Detta innebär att utländska gäster nu står för en fjärdedel av alla gästnätter under vintersäsongen.
En stor del av ökningen står den danska marknaden för. Sedan 2022 har danska gästnätter ökat med 75 procent och står nu för över en miljon av de utländska gästnätterna.
Val av boende skiljer sig mellan utländska marknader
Bland norska besökare är camping ett populärt boende och norska besökare står för 55 procent av alla utländska gästnätter på camping. När det gäller kommersiell uthyrning av privata stugor och lägenheter står danska besökare för 68 procent av alla gästnätter. Danska besökare står också för 56 procent av gästnätter i stugbyar. Bland hotell och vandrarhem sticker ingen utländsk marknad ut på liknande sätt.
Utländska gästnätter driver på svenska vinterturismen
Vintersäsongen är en viktig period för Dalarna, Jämtland, Norrbotten, Värmland och Västerbotten, som är de stora vinterdestinationslänen. De fem länen hade tillsammans 7,3 miljoner gästnätter under årets säsong, varav Dalarna står för tre miljoner av dessa. I Dalarna och Jämtland genomförs hälften av det totala antalet gästnätter under vintersäsongen
Under årets vintersäsong ökade gästnätterna i vinterdestinationslänen med 2 procent jämfört med föregående år. Det är framför allt de utländska besöken som driver den positiva utvecklingen, där de utländska gästnätterna ökade med 14 procent jämfört med föregående period. De svenska gästnätterna minskade samtidigt med 1,5 procent i dessa län.
Vintersäsongen 2021/2022 stod de utländska besöken för 14 procent av gästnätterna. Nu står de utländska besöken för 22 procent av gästnätterna i vinterdestinationslänen. Störst andel utländska gästnätter hade Norrbottens län. Under vintersäsongen var 42 procent av gästnätterna i länet från utländska gäster.
Majoriteten av regioner i Sverige hade en positiv utveckling
Under perioden ökade gästnätterna i 13 av Sveriges 21 län jämfört med föregående år. Hallands län ökade sina gästnätter relativt mest med 7,5 procent. I Jönköpings län minskade antalet gästnätter relativt mest, med en minskning på -6,5 procent.
Storstadsregionerna hade alla en positiv utveckling denna säsong. Skånes län ökade mest med 5,6 procent, sedan Västra Götalands län med 1,4 procent. Stockholms län ökade med 0,5 procent.
Flest gästnätter hade Stockholms län samt Dalarnas län. Om man däremot räknar antal gästnätter per invånare har Jämtlands län flest med 12,3 gästnätter per invånare. Stockholms län har som jämförelse 2,3 gästnätter per invånare.
Följ utvecklingen på Tillväxtverket statistikportal. Data för 2025 är preliminär och fastställs slutgiltigt första kvartalet 2026.
Här kan ni läsa mer om Tillväxtverket på Turismnytt.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 -25
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” öppnar på Sjöhistoriska
Utställningen "S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof" på Sjöhistoriska museet i Stockholm belyser en mörk händelse i vår historia.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
-
Gästbloggare
-