-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation, ikoniska fordon, kulturella evenemang och kulinariska upplevelser kommer att fylla den 22 000 m² stora byggnaden.
Den är ritad av den internationella arkitektbyrån Henning Larsen. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, där naturen står i centrum.
En integrerad plats för möten, upplevelser och ekologisk förankring
Visionen för World of Volvo har sedan start präglats av ett starkt fokus på hållbarhet och innovation. Den utvalda partnern i projektet är arkitektbyrån Henning Larsen. Med sin expertis inom kunskapsbaserad och nyskapande design har de tagit fram Göteborgs nya landmärke.
Martin Stenberg Ringnér, Associate Design Director på Henning Larsen, förklarar att målet var att skapa en integrerad plats för möten, upplevelser och ekologisk förankring.
”Vi ville skapa en destination som fångar essensen av Volvo. Samtidigt som den förvaltar vår omgivning och samhällets värderingar.” Säger han.
Ett modernt tillvägagångssätt har resulterat i en avancerad konstruktion
World of Volvo har utmanat traditionella arkitektoniska normer genom att integrera trä som ett primärt byggmaterial, med fokus på hållbarhet och miljö. Träkonstruktionen är både det mest framåtriktade och traditionella inslaget i projektet.
”Sverige har en lång tradition av att bygga i trä, men i det här projektet har vi antagit ett mer modernt tillvägagångssätt med rundade, organiska former som har resulterat i en avancerad konstruktion. Det har varit en teknisk utmaning och projektet har involverat insatser från ledande ingenjörer och expertis från hela världen.” Säger Martin Stenberg Ringnér.
Arkitekturen ramas in av begreppet Allemansrätten
Förståelsen för Volvos historia och hur företaget har vuxit fram i det svenska folkhemssamhället har varit viktigt i processen med att designa byggnaden. Arkitekturen ramas in av begreppet Allemansrätten. Där svensk kultur och möjligheten att röra sig fritt i naturen har varit en stor inspirationskälla.
”Allemansrätten ramar in viktiga värderingar som vi ville ta med in i World of Volvo. Såsom allas lika värde, säkerhet och omtanken om varandra och naturen.” Säger Magnus Wrahme, VD för World of Volvo.
Projektet representerar inte bara en ny era för Volvos närvaro i Göteborg, utan också en milstolpe inom svensk design och arkitektur.
”Vi är glada att äntligen kunna visa upp resultatet för allmänheten. Ett hus är ingenting utan människor och aktiviteter. Vi vill att World of Volvo ska vara en central plats för möten och upplevelser – både för lokala och internationella besökare.” Avslutar Magnus Wrahme.
Här kan ni läsa mer om Göteborg på Turismnytt.
- Text: World of Volvo
- Foto: Rasmus Hjortshoj/World of Volvo
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-