-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Med satsningen Stay Quiet lanserar Visit Skåne ett koncept för internationella besökare som bjuds in till en kostnadsfri vistelse i en avskild skogsstuga, under ett enda villkor: att de håller tyst.
”Vi vill erbjuda en unik upplevelse men också öka medvetenheten om hur ljud påverkar vår hälsa. Genom att utmana människor att sänka sina röster skapas utrymme för något annat att höras som naturens lugnande ljud. Det är både ett lekfullt experiment och en påminnelse om att tystnad är en resurs vi alla behöver mer av.” Säger Josefine Nordgren, projektledare på Visit Skåne.
Lyfter fram de positiva effekterna av stillhet
Den 6 oktober lanserades Stay Quiet. Det är ett koncept som innebär att internationella besökare kan ansöka om en kostnadsfri vistelse i en stuga ute i skogen. Stugan är utrustad med en decibelmätare, och om ljudnivån överskrids får gästerna ett sms med besked om att de måste avsluta vistelsen morgonen därpå.
Syftet är att uppmärksamma de negativa hälsoeffekterna av buller och samtidigt lyfta fram de positiva effekterna av stillhet. Forskning visar att tid i lugn natur minskar stress, förbättrar sömnen, sänker blodtrycket och hjärtfrekvensen.
Internationella besökare kunde ansöka till vistelsen via Visit Skånes Instagramkonto mellan den 6 och 12 oktober. De första gästerna anländer till stugan i slutet av oktober.
Stay Quiet är ett sätt att uppleva Quietude-initiativet
Initiativet sker i samarbete med de skånska kommunerna i Ett Skånskt Partnerskap och är en del av en långsiktig satsning på att lyfta fram rofyllda platser som reseanledning. Under 2024 lanserades The Map of Quietude som är en guide till platser i Skåne med dokumenterat låg ljudnivå och frånvaro av ljudföroreningar. Kartan omfattar 26 tysta naturområden över hela regionen.
För den internationella publiken är Stay Quiet ett sätt att få uppleva hela Quietude-initiativet och The Map of Quietude. Genom att erbjuda en stugvistelse under tystnad i skogen blir initiativet både tydligt och tillgängligt.
Här kan ni läsa mer om Skåne på Turismnytt.
- Text: Visit Skåne
- Foto: Visit Skåne
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-