-
Visit Sweden hjälper matturismföretag att profilera hållbarhet
Bland utländska turister förknippas Sverige starkt med hållbarhet. Trender inom mat och dryck pekar bland annat på hälsa och ansvarsfull konsumtion. För turister som vill besöka Sverige står särskilt svenska smaker och matupplevelser högt på önskelistan visar Visit Swedens analyser bland Sverigebesökare.
Nu lanserar Visit Sweden tillsammans med Visita en webbaserad utbildning för företag inom måltidsturism över hela landet. Syftet med utbildningen är att hjälpa matföretag att profilera hållbarhet.
Lyfter initiativ för hållbarhet
Utbildningen ska hjälpa företagen att lyfta fram sina initiativ för hållbarhet, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt. Det kan exempelvis handla om minskat matsvinn eller samarbete med lokala leverantörer.
Den digitala utbildningen genomförs som en självstudie och tar cirka 40 minuter. För att utbildningen enklare ska kunna användas i den egna verksamheten delar tre svenska företag med sig av exempel på hur de har synliggjort sitt hållbarhetsarbete.
”Vi vill att utbildningen ska vara ett handfast redskap som peppar företagen att göra sin omsorg om människor och miljö mer synlig för gästerna, något som vi ofta hör att utländska turister vill ta del av. Det stärker vår gemensamma berättelse om Sverige.” Säger Ewa Lagerqvist, VD för Visit Sweden.
Utveckla kommunikationen
Många av de utländska turister som besöker Sverige har ett växande miljöengagemang. Man vill gärna höra hur upplevelsen påverkar miljön och det lokala samhället, något som gäller även mat och dryck.
”Restauranger och andra besöksnäringsföretag är redan duktiga på hållbarhetsarbete, men många kan utveckla kommunikationen till gästerna. Idag väntar sig många konsumenter att företag visar en vilja att ta ansvar för sin påverkan på omvärlden. Den här utbildningen är ett enkelt, konkret verktyg som restauranger och andra företag kan göra steg för steg i mobilen.” säger Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita.
Information
Utbildningen är en del av den fyraåriga satsning på måltidsturism, som Visit Sweden driver tillsammans med regionala turistorganisationer med finansiering via Landsbygdsprogrammet. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita och Futerra, en byrå som är specialiserad på hållbarhetskommunikation, är strategiska experter i projektet.
Läs mer och genomför utbildningen här.
Analys källa: Visit Swedens analyser av målgruppen Den globala resenären 2018 i sju länder.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Miriam Preis
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br...
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath i Harads har tilldelats en MICHELIN Key. Det är en prestigefylld utmärkelse som uppm...
-
-
Gästbloggare
-