-
Visit Sweden omorganiserar sig
Sedan VD Thomas Brühl slutade på Visit Sweden så har det spekulerats mycket i branschen om vad som händer i organisationen. Här får ni svaret.
Nya avdelningar
När digitaliseringen utvecklas fortare och fortare så inför nu Visit Sweden två marknadsavdelningar, Travel Experience och Brand and Strategic Communications.Avdelningarnas uppgift är att skapa nya kommunikationskoncept och större engagemang för Sverige som resmål hos den utländska gruppen, respektive utveckla den strategiska kommunikationen för varumärket Sverige.
Nya personer har rekryterats till ledningsgruppen
Fyra nya personer har valts in i Visit Swedens ledningsgrupp:
- Jennie Skogsborn Missuna
Jennie tillträder som CXO och ny chef för affärsområdet Traveller Experience med ansvar för kommunikation om destinationen Sverige med den internationella målgruppen. Jennie kommer senast från Scandic Hotels där hon ledde ett omfattande digitalt transformationsarbete i rollen som global e-handels- och marknadschef. Jennie har tidigare även varit vd för Keybroker och har lång erfarenhet av affärsstrategi, marknadskommunikation och digital utveckling.
- Michael Persson Gripkow
Michael blir chef för affärsområdet Brand and Strategic Communications med ansvar för strategisk kommunikation och varumärket Sverige samt Visit Swedens programuppdrag. Han kommer tidigare bland annat från en tjänst som marknadsdirektör på Swedavia och har även varit marknadskommunikationschef för Volvo Cars och Absolut Vodka.
- Tina Olsson
Tina blir chef för Corporate Change and Relations med ansvar för bolagets förändringsarbete, samhällskontakter och företagskommunikation. Tina har under flera år på Visit Sweden ansvarat för strategisk utveckling och har lång erfarenhet av besöksnäringen.
- Johannes Nilsson
Johannes tillträder som tf chef för Corporate Operations Support under Kristina Ösunds tid som tf vd för Visit Sweden. Johannes kommer närmast från en roll som regionchef på Lernia.
I Visit Swedens ledningsgrupp ingår sedan tidigare Patric Lindström och Helene Berg, som blir chefer för International Business Development and Partnerships med ansvar för affärsutveckling och samarbeten med besöksnäringen, samt Kristina Ösund, tf vd sedan 1 december 2016.
Rekrytering av Vd pågår
Rekrytering av ny Vd för Visit Sweden pågår. Tf Vd är Kristina Ösund.På bilden ovan: tf Vd Kristina Ösund
Källa: Visit Sweden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Camilla Gewing
- Jennie Skogsborn Missuna
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-