-
Webbinarier och individuell coachning inom digitalisering
Vem är du?
Jag är konsult på Svensk Destinationsutveckling (SveDest) med huvudinriktning digitalisering. Det är ett område som SveDest haft ökat fokus mot sedan 2016, då jag kom in i bilden. Av förklarliga skäl har intresset för digitalisering ökat extremt det senaste året.
Svensk Destinationsutveckling sa du, vad är det?
Vi är ett konsultbolag med fokus på förändringsprocesser hos destinationer med besöksnäringen som drivkraft. Vi har varit verksamma i och samarbetet med de flesta av landets regioner genom åren och har en gedigen erfarenhet av olika aspekter av besöksnäringen.
Vad gör du på SveDest?
I och med pandemins intåg har digitaliseringen fått en kraftig skjuts. Här utvecklar jag insatser mot destinationer som behöver stöttning i digitaliseringsfrågan. Det innebär strategisk utveckling, webbinarier men även individuell coachning. Alla vet att det är ett viktigt område men få förstår utmaningen i vad det innebär.
Med webbinarier har vi på SveDest under vår och höst haft mini-serier med olika teman som lyfter relevanta utmaningar för regioner, kommuner och företag. Fokus för oss är att bidra till ett proaktivt arbete så att mottagaren på andra sidan skärmen bättre förstår hur hen ska jobba med sin organisation för att bli bättre i frågan om besöksnäring.
Under våren 2020 tog vi fram ett format för individuell coachning där vi tillsammans med beställaren (ofta en region eller ett destinationsbolag) erbjuder företagare i området stöttning i sin verksamhet, med fokus på digitala frågor. Här har vi sett flera intressanta utmaningar för företagen som det egentligen finns enkla svar och lösningar på – men problemet är det att när de tidigare fått svaren är de inte anpassade efter verksamheten eller den befintliga kunskapsnivån inom området.”
Vad får regionerna ut av det här?
Det har varit flera resultat som är konkreta för beställaren. Först och främst får man en anpassad handlingslista utifrån var man är och vad man gör i sitt digitala arbete. Vilka lågt hängande frukter finns det och vilken linje är relevant för oss att arbeta efter?”
Vad för den enskilde företagaren ut av det?
Den individuella coachningen skapar mer autonoma företag där man bättre förstår vikten av digitalt arbete och hur det fungerar att arbeta digitalt i sin kalender. Att mäta, förbereda och lansera en kampanj, som man sedan kan utvärdera mot och göra ännu bättre nästa gång. Bra för företagen = Bra för destinationen
Hur får jag upp annonser och vad är det jag ska titta efter? Här behöver man inte vara 30 år med en universitetsutbildning, vilket vi bevisat genom coachning och det är ganska coolt tycker jag
Vad nu?
”Vill man veta mer tycker jag man ska besöka svedest.se. Ta kontakt med mig den vägen för ett samtal. Samtidigt vill jag understryka tajmingen i att boka in något snarast, då projekt för vinter/vår bokas upp i stadig takt nu, samtidigt som vi har mer spännande saker på gång inom Svensk Destinationsutveckling”
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Privat
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-