-
Vem är Helena?
Platsmarknadsföringsexpert som startat Placebrander och dessförinnan jobbat som marknadschef på Destination Jönköping. Idag driver jag Placebrander tillsammans med Anna Österlund som är baserad i Norrköping. Själv är jag baserad i Jönköping/Huskvarna.
Vad fick dig att börja jobba med platsmarknadsföring?
Redan 2004 åkte jag till New York för att studera hur man marknadsför Sverige utomlands inom ramen för min magisteruppsats. Därefter har jag haft ett stort intresse för regional utveckling och platsers attraktivitet – och jobbat med det på olika sätt.
Vilken är din favoritplats?
Huskvarnaberget där jag bor tillsammans med min familj och har utsikt över stora delar av Södra Vätterbygden. Jag har hört att det är bra att titta långt ibland, med tanke på att vi hela dagarna ”tittar kort”, det vill säga tittar på våra skärmar och på personer på andra sidan mötesbordet. Så jag tittar ofta långt på min favoritplats J
Vad är platsmarknadsföring och vad skiljer det från destinationsmarknadsföring?
Platsmarknadsföring är att ta ett helhetsgrepp och göra sitt besöksmål, kommun eller region (eller för den delen land) attraktiv att flytta till, besöka eller investera pengar i. Med destinationsmarknadsföring menar man oftast att locka besökare till en destination.
Vad skiljer platsmarknadsföring från marknadsföring av andra ”produkter”?
Den stora skillnaden är ”ägandet”. Platsvarumärket ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen. Det gör att ju fler man får med sig, desto bättre blir det och man får mer kraft bakom budskapet. Dock får man också räkna med att det tar längre tid.
Vilka är de vanligaste misstagen platser och destinationer gör?
Ofta handlar det om att man inte har fått med sig invånarna. Man måste börja inifrån och få med sig de många människorna. Det är invånarna som är de bästa ambassadörerna.
Vad skall en kommun, exempelvis, främst satsa på att attrahera? Besökare/turister, nya invånare eller fler företag?
Det beror helt på platsens förutsättningar. Besöksnäringen innebär såklart stora möjligheter för många platser. Jag tycker dock att Borås som lyfts i boken resonerar klokt. De menar att om de skapar en bra boendemiljö för invånarna, så blir det också en spännande plats att besöka. Utvecklingen i Borås har skett med boråsarna för ögonen.
Vem ska göra vad? Kommunen tycker att det är regionen som ska sköta marknadsföringen och regionen tycker att Visit Sweden ska göra det (i vissa fall är det så i alla fall)… Åtminstone mot utlandet. Vem ska sköta marknadsföringen mot svenskarna?
Det viktigaste är att samverkan sker mellan den här typen av aktörer. Det är oftast skattemedel de hanterar och det kräver ett ansvarsfullt agerande och att de inte springer på samma bollar.
Vem är boken skriven för?
Främst för personer som jobbar på eller med kommuner, regioner och destinationsbolag. Men även besöksmål och företag som brinner för sin plats. Det finns mycket litteratur om marknadsföring, men inte alls så mycket om platsmarknadsföring. Min förhoppning är att det här kan fylla ett tomrum. I boken lyfts många goda exempel, men inte bara från stora och kända platser med stora resurser utan även från små platser som tvingats vara kreativa för att sticka ut. Jag hoppas att det ska inspirera och kännas peppande!
Hur gör man för att komma igång med sitt platsmarknadsföringsarbete?
Först och främst behöver man ha klart för sig vad man vill åstadkomma, det vill säga vilka utmaningar platsen har och vilka mål som är viktiga att nå. Därefter handlar det om att involvera aktörer på platsen och kanske främst komma överens om vilken utveckling som behöver ske på platsen. Ganska snart tycker jag att man ska våga testa sig fram. Alltför många stannar för länge i strategiprocessen och kommer liksom aldrig till skott. Våga experimentera och skapa en kultur det även är ok att misslyckas. Det skapar framgång!
Blev du nyfiken och vill veta mer?
Då kan du läsa mer och även beställa boken här.
Vinn boken!
Turismnytt har nöjet att lotta ut tre böcker. Skicka ditt bästa platsmarknadsföringstips, från den egna verksamheten eller något du har sett på resor ute i världen eller hos en kollega här hemma så är du med i utlottningen. Maila till [email protected]. Skriv bokutlottning i ämnesraden.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Placebrander
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-