-
Vem är Helena?
Platsmarknadsföringsexpert som startat Placebrander och dessförinnan jobbat som marknadschef på Destination Jönköping. Idag driver jag Placebrander tillsammans med Anna Österlund som är baserad i Norrköping. Själv är jag baserad i Jönköping/Huskvarna.
Vad fick dig att börja jobba med platsmarknadsföring?
Redan 2004 åkte jag till New York för att studera hur man marknadsför Sverige utomlands inom ramen för min magisteruppsats. Därefter har jag haft ett stort intresse för regional utveckling och platsers attraktivitet – och jobbat med det på olika sätt.
Vilken är din favoritplats?
Huskvarnaberget där jag bor tillsammans med min familj och har utsikt över stora delar av Södra Vätterbygden. Jag har hört att det är bra att titta långt ibland, med tanke på att vi hela dagarna ”tittar kort”, det vill säga tittar på våra skärmar och på personer på andra sidan mötesbordet. Så jag tittar ofta långt på min favoritplats J
Vad är platsmarknadsföring och vad skiljer det från destinationsmarknadsföring?
Platsmarknadsföring är att ta ett helhetsgrepp och göra sitt besöksmål, kommun eller region (eller för den delen land) attraktiv att flytta till, besöka eller investera pengar i. Med destinationsmarknadsföring menar man oftast att locka besökare till en destination.
Vad skiljer platsmarknadsföring från marknadsföring av andra ”produkter”?
Den stora skillnaden är ”ägandet”. Platsvarumärket ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen. Det gör att ju fler man får med sig, desto bättre blir det och man får mer kraft bakom budskapet. Dock får man också räkna med att det tar längre tid.
Vilka är de vanligaste misstagen platser och destinationer gör?
Ofta handlar det om att man inte har fått med sig invånarna. Man måste börja inifrån och få med sig de många människorna. Det är invånarna som är de bästa ambassadörerna.
Vad skall en kommun, exempelvis, främst satsa på att attrahera? Besökare/turister, nya invånare eller fler företag?
Det beror helt på platsens förutsättningar. Besöksnäringen innebär såklart stora möjligheter för många platser. Jag tycker dock att Borås som lyfts i boken resonerar klokt. De menar att om de skapar en bra boendemiljö för invånarna, så blir det också en spännande plats att besöka. Utvecklingen i Borås har skett med boråsarna för ögonen.
Vem ska göra vad? Kommunen tycker att det är regionen som ska sköta marknadsföringen och regionen tycker att Visit Sweden ska göra det (i vissa fall är det så i alla fall)… Åtminstone mot utlandet. Vem ska sköta marknadsföringen mot svenskarna?
Det viktigaste är att samverkan sker mellan den här typen av aktörer. Det är oftast skattemedel de hanterar och det kräver ett ansvarsfullt agerande och att de inte springer på samma bollar.
Vem är boken skriven för?
Främst för personer som jobbar på eller med kommuner, regioner och destinationsbolag. Men även besöksmål och företag som brinner för sin plats. Det finns mycket litteratur om marknadsföring, men inte alls så mycket om platsmarknadsföring. Min förhoppning är att det här kan fylla ett tomrum. I boken lyfts många goda exempel, men inte bara från stora och kända platser med stora resurser utan även från små platser som tvingats vara kreativa för att sticka ut. Jag hoppas att det ska inspirera och kännas peppande!
Hur gör man för att komma igång med sitt platsmarknadsföringsarbete?
Först och främst behöver man ha klart för sig vad man vill åstadkomma, det vill säga vilka utmaningar platsen har och vilka mål som är viktiga att nå. Därefter handlar det om att involvera aktörer på platsen och kanske främst komma överens om vilken utveckling som behöver ske på platsen. Ganska snart tycker jag att man ska våga testa sig fram. Alltför många stannar för länge i strategiprocessen och kommer liksom aldrig till skott. Våga experimentera och skapa en kultur det även är ok att misslyckas. Det skapar framgång!
Blev du nyfiken och vill veta mer?
Då kan du läsa mer och även beställa boken här.
Vinn boken!
Turismnytt har nöjet att lotta ut tre böcker. Skicka ditt bästa platsmarknadsföringstips, från den egna verksamheten eller något du har sett på resor ute i världen eller hos en kollega här hemma så är du med i utlottningen. Maila till [email protected]. Skriv bokutlottning i ämnesraden.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Placebrander
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-