-
7 av 10 svenskar planerar att semestra i Sverige i år
I år drömmer vi om en semester på hemmaplan. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Fler än 7 av 10 svenskar planerar att semestra i Sverige i år.
Årets semester närmar sig då sommarvärmen sveper in. Snart är det dags att packa resväskan för många. Enligt Novus undersökning planerar dock 72 procent av svenskarna att semestra i Sverige i år.
“Jag är säker på att förra årets fantastiska väder påverkar hur vi planerar årets semester. Det är också lätt att kasta om sina planer och vara spontan när man tänker stanna inom landets gränser.” Säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.
I åldersgruppen 30-49 år är siffran högre
30-49 åringar svarar i högre utsträckning att de planerar att semestra i Sverige i år (81 procent). Av dem med en hushållsinkomst mellan 400 tkr-599 tkr planerar fler än genomsnittet att stanna i Sverige (79 procent).
“Undersökningen visade även att vi vill ha lugn och ro på semestern och då kan en semester hemma i Sverige kännas enklare än en resa utomlands. Dessutom är det mycket billigare.” Säger Torbjörn Fredman
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten.
Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
- Text: NOVASOL
- Foto: NOVASOL
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-