-
Så skall besöksnäringen öka i Eskilstuna
Genom ett samarbete satsar Eskilstuna kommun på att företagandet inom besöksnäringen skall öka.
Samarbete – en nyckel till framgång?!
Eskilstuna kommun har slutit ett avtal med Mälardalens Högskola, Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB och Destination Eskilstuna.”- Högskolans samarbete med näringslivet stärker attraktionskraften för såväl befintliga företag som nyetableringar. Vi har en besöksnäring som växer och skapar jobb därför vill vi uppmuntra ökat samarbete mellan näringen och Mälardalens högskola”, säger Niklas Edmark, biträdande näringslivschef, Eskilstuna kommun.
Själva affärsutvecklingsprogrammet har drivits i fem år av Mälardalens högskola och fler än 150 företagsledare från olika branscher har deltagit.
Det nya samarbetet som går under namnet ”Tillväxtmotorn Besöksnäring” skall ha fokus på företagare inom besöksnäringen.
Så blir affärsutvecklingsprogrammet
Mälardalens högskola, Almi och Destination Eskilstuna har skräddarsytt en del av programmet för att det skall passa besöksnäringens behov.Några viktiga delar ut programmet är fokus på ökad export och digitalisering. Deltagarna får individuell affärsrådgivning från Almi och vara med på gruppmöten.
I programmet får deltagarna lyssna på föreläsningar, få ny kunskap, nätverkande, erfarenhetsutbyte och samverkan med högskolan genom bland annat examensarbeten. Genom samarbetet med högskolan kan deltagarna få ta del av dess kompetens inom flera olika områden. Ett plus är att företagarna också kommer i kontakt med blivande anställda – studenterna.
”- Det är mycket värdefullt att få erbjuda våra besöksnäringsföretagare en plattform som kombinerar samverkan och kompetensutveckling skräddarsydd efter de utmaningar näringen står inför”, säger Maria Ringström, destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.
Så finansieras programmet
Eskilstuna kommun bidrar med pengar varje år till genomförandet av Tillväxtmotorn. Men från och med nu skall anslagen ökas för att möjliggöra satsningen för besöksnäringen.Deltagarna får betala 12.000 kronor per person för att få vara med i programmet.
Tidplanen – en kort period
Tidplanen för Tillväxtmotorn Besöksnäring startar under januari 2017 och pågår fram till november 2017.De besöksnäringsföretagarna som får vara med
Det finns plats för 10-12 företagare inom 4 Mälarstäder-samarbetet.Källa: Destination Eskilstuna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Eskilstuna kommun
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-