-
Är besöksnäringen dålig på att göra trovärdig reklam?
Är besöksnäringen dålig på att göra trovärdig reklam? Ja, enligt svenska folket är vi det. Besöksnäringen hamnar i mitten av skalan över branscher som gör mest trovärdig reklam i Sverige. Besöksnäringens reklam uppfattas som mer trovärdig av kvinnor än av män. I undersökningen framkommer inte varför branschen inte rankas högre.
Den bransch som ger mest trovärdighet är utbildning/forskning, kultur/nöjen och livsmedel. Bakom resultatet ligger en undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Hela listan
- Utbildning/forskning 20 %
- Kultur/nöje 18 %
- Livsmedel/dagligvaror 18 %
- Välgörenhet/ideellt 17 %
- Rättsväsendet 13 %
- Möbler/hem 11 %
- Alkohol/bryggerier 9 %
- Förbund/branschorganisationer 8 %
- Politik/myndigheter 8 %
- Bygghandel 7 %
- Vitvaror/elektronik 6 %
- Industri/tillverkning 5 %
- Resor/turism 5 %
- Bank/finans 4 %
- Bilar/biltillbehör 4 %
- Sporthandel 4 %
- Energi/drivmedel 3 %
- Försäkring 3 %
- Hotell/restaurang 3 %
- Mode 3 %
- Spel 3 %
- Fastigheter/köpcentrum 2 %
- IT/telekom 2 %
- Hygien/kosmetik 1 %
- Rekrytering/management 1 %
Källa: Sveriges Annonsörer
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-