-
Är besöksnäringen dålig på att göra trovärdig reklam?
Är besöksnäringen dålig på att göra trovärdig reklam? Ja, enligt svenska folket är vi det. Besöksnäringen hamnar i mitten av skalan över branscher som gör mest trovärdig reklam i Sverige. Besöksnäringens reklam uppfattas som mer trovärdig av kvinnor än av män. I undersökningen framkommer inte varför branschen inte rankas högre.
Den bransch som ger mest trovärdighet är utbildning/forskning, kultur/nöjen och livsmedel. Bakom resultatet ligger en undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Hela listan
- Utbildning/forskning 20 %
- Kultur/nöje 18 %
- Livsmedel/dagligvaror 18 %
- Välgörenhet/ideellt 17 %
- Rättsväsendet 13 %
- Möbler/hem 11 %
- Alkohol/bryggerier 9 %
- Förbund/branschorganisationer 8 %
- Politik/myndigheter 8 %
- Bygghandel 7 %
- Vitvaror/elektronik 6 %
- Industri/tillverkning 5 %
- Resor/turism 5 %
- Bank/finans 4 %
- Bilar/biltillbehör 4 %
- Sporthandel 4 %
- Energi/drivmedel 3 %
- Försäkring 3 %
- Hotell/restaurang 3 %
- Mode 3 %
- Spel 3 %
- Fastigheter/köpcentrum 2 %
- IT/telekom 2 %
- Hygien/kosmetik 1 %
- Rekrytering/management 1 %
Källa: Sveriges Annonsörer
- Text: Maria Lindqvist
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-