-
Pite Havsbad Group köper ny anläggning
Pite Havsbad Group med entreprenörerna Tobias Lindfors och Kristofer Lundström har köpt Cape East i Haparanda av Roger Akelius.
Cape East är en anläggning med både hotellrum, ett unikt spa och en ny restaurang. Anläggningen har varit uthyrd till Bert Karlssons bolag Jokarjo som i sin tur drivit asylboende för Migrationsverkets räkning. Nu när det har stängt ges nya möjligheter för en hotellverksamhet.
Köpeskillingen är inte känd men Roger Akelius uttalar sig så här om summan:
”- Min affärsprincip är att köpa dyrt och sälja billigt. Det blir oftast bra på lång sikt. Det är skönt att var miljardär så man har råd att förlora hundra miljoner på Cape East”.
Köparna talar hellre om framtiden:
”- Det känns riktigt bra, vi vet att norrbottningarna har ett speciellt förhållande till Cape East. Vi vet att anläggningen med sitt unika SPA har varit saknad”, säger Tobias Lindfors, Pite Havsbad Group.
I Pite Havsbad Group ingår också Skellefteå Stadshotell, Skellefteå Malmia, Nordkalotten Hotell och Konferens, Hemavans Högfjällshotell, Laponia Hotell och Konferens, samt Pite Havsbad.
Nu väntar ett övertagande den 31 maj 2017 och sedan en renovering av anläggningen. Man hoppas att kunna öppna hotellet under våren 2018.
Källa: Pite Havsbad Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Haparanda kommun
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-