-
Så skall Dalarna arbeta strategiskt mot år 2030
Dalarna arbetar strategiskt mot att år 2030 vara Nordens ledande och mest attraktiva destination som erbjuder välkomnande och äkta upplevelser året runt. Målet är att nå en turismomsättning på 10 miljarder kronor årligen.
Idag är besöksnäringen en av Dalarnas viktigaste näringar och ligger på en fjärdeplats bland Sveriges besöksregioner om man ser till omsättningen. Den årliga turismomsättningen ligger idag på 7,5 miljarder kronor.
Turismkonferens tar fram strategi
Ett par hundra personer från företag, organisationer och kommuner har träffats under den årliga besöksnäringskonferensen i Dalarna – Up-to-date. Väl på plats fick man möjlighet att nätverka, inspireras och deltaga i workshops. Syftet med workshops var att arbeta fram en ny dalastrategi inför år 2030.
Besökarna fick lyssna på mediaprofilen Lottie Knutsson som gav sina råd om produktpaketering, produktutveckling och kommunikation. I fokus för föreläsningen var digitaliseringen.
Den gamla strategin redan föråldrad
”- Mycket har hänt sedan 2009 då vi tillsammans tog fram en strategi för 2020 och vi kan konstatera att vi kommer att uppnå omsättningsmålet med endast liten tidsförskjutning. Stora framsteg har också gjorts inom de strategiska utvecklingsområden som då togs fram vilket gör att vi nu kan ta ytterligare ett stort steg framåt i den reviderade strategin inför 2030”, säger Lotta Magnusson, chef för strategisk utveckling hos Visit Dalarna.
Vill bli Nordens ledande destination
”- Målet är att ”Besöksnäringen ska vara Norra Europas ledande och mest attraktiva destination som erbjuder välkomnande och äkta upplevelser året runt”. För att ta oss dit så har vi tillsammans i näringen tagit fram sex strategiska utvecklingsområden som beskriver vad vi behöver arbeta med för att nå målet. Men vi kommer också behöva sätta extra stort fokus på digitalisering, internationalisering och hållbarhet, som måste genomsyra allt det vi gör övergripande”, säger Carl Johan Ingeström, VD hos Visit Dalarna.
Så här skall besöksnäringen i Dalarna utvecklas
Den nya besöksnäringsstrategin innehåller sex utvecklingsområden som man skall arbeta med fram till år 2030.
- Analyser och kunskapsförmedling
- Produktutveckling
- Marknadskommunikation och försäljning
- Kompetensförsörjning
- Infrastruktur och tillgänglighet
- Finansiering och investeringar
Med stöd av Visit Dalarna
Dalarnas nya destinationsbolag Visit Dalarna driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer och ansvarar för alla turistbyråer i Dalarna. Bolaget ägs av femton kommuner i nära samverkan med 850 medlemsföretag. Bolaget har ca 60 anställda, ca 100 miljoner i omsättning. Huvudkontoret finns i Rättvik.
Källa: Visit Dalarna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Dalarna
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-