-
Så förbereder vi vår destination för besökarnas servicekrav
Besökarnas behov och förväntningar på service under sin vistelse på destinationerna är under förändring. Besökarnas servicekrav är högre än någon gång tidigare. Kanske detta beror på den snabba utvecklingen av digitalisering?! Alla vill ha tillgång till bra information och det snabbt. Användandet av smarta mobiler håller på att skapa helt nya förutsättningar för hela besöksnäringen i Sverige.Möta besökarna där de är – en högt ställt servicekrav
I Jönköping har man sett en stark tillväxt av besökare under perioden 2014-2017. Här har man under de senaste åren utvecklat och testat nya sätt att möta besökarna på. Man har bland annat haft en mobil turistbyrå som har mött besökarna där de rör sig – på torg, på hotell med flera platser. Parallellt har man utvecklat sättet att möta besökarna digitalt. Allt för att möta besökarnas servicekrav.Ett utvecklingsarbete utan slut
”- Hela besöksnäringen står inför en spännande utveckling och vi vill självklart ge en god service och ett gott värdskap till många fler besökare. För att möta nya behov och förväntningar kommer vi behöva förändra och utveckla oss”, säger Johan Lind, projektledare för projektet ”Gränslöst värdskap” på Destination Jönköping.Men arbetet att förbättra servicen till besökarna, och därmed möta besökarnas servicekrav, är något som en destination måste arbeta med kontinuerligt.
”- Vi fokuserar därför nu på att utveckla fler och effektivare kanaler för att möta besökarna där de är”, fortsätter Johan Lind.
InfoPoints
För att nå besökarna på de mest besökta platserna så har många destinationer installerat så kallade InfoPoints.
– En InfoPoint är ett nationellt servicekoncept med enklare turistinformation som skapar ett mervärde för besökare och samarbetspartners. Personalen på en InfoPoint kan hjälpa besökare med de vanligaste frågorna om destinationen”, berättar Johan.
I Jönköping har man gjort detta i samarbete med aktörer i näringslivet. Dessa aktörer har till exempel upplåtit plats för en InfoPoint. På Visingsö skall tre aktörer öppna upp InfoPoints under 2018. Destinationsbolaget kommer att utbilda företagens personal och tillhandahåller ett basutbud av det besökaren efterfrågar.
”- Det känns jätteroligt att besöksnäringen är proaktiva och vill vara med att utveckla servicen och värdskapet. Att Visingsö är först ut visar på att ön vill satsa på att vidareutvecklas som besöksmål”, fortsätter Johan.
Detta innebär de ökade kraven för personalen
Man kan tro att digitaliseringen kan leda till mindre turistbyråpersonal, men det är inte sant. Personal behövs för att hålla de digitala kanalerna öppna och för att möta turisterna ute på stan. Däremot växer nya och högre kompetenskrav fram. Förut kunde man säsongsanställa väldigt unga kommuninnevånare men det är på väg att ändras. Nu efterfrågas turismutbildning och förmåga att kunna arbeta proaktivt och vara lyhörd för besökarnas synpunkter samtidigt som man skall kunna hantera olika digitala verktyg.
Läs fler artiklar om hur digitaliseringen förändrar branschen
Digitalisering en effektiviserar verksamheter
Källa: Destination Jönköping
På fotot ovan: Johan Lind, Destination Jönköping
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Dayfotografi
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-