-
Så kombinerar vi personlig service med digitalisering
I samband med att besöksnäringen digitaliseras alltmer så ställs också krav på hur man ger personlig service till kunderna.På rese- och turistbyråerna runt om i landet ser man förändringar, vissa väljer att stänga igen helt, andra har valt att ”flytta” ut på gatorna för att möta upp turisterna. Travel studio skall göra kunderna mer involverade
På resebyrån Resia i Kungsbacka har man hittat en lösning. Man har förvandlat resebyrån till en Travel studio där kunderna blir involverade i en process där man kan testa nya idéer för att höja upplevelsen av att planera och boka semesterresor. Fokus ligger på personlig service, upptäckar- och skaparglädje.
”- I vår digitala transformation med en växande onlineförsäljning ser vi även ett tydligt behov av att förändra den fysiska butikens roll. Vi möter ett stort intresse för personlig service, en efterfrågan som ökar mest hos våra yngre kunder. Det gäller både för enklare bokningar och mer unika reseupplägg. Många känner stress över att lösa allt på egen hand, och väljer att ta hjälp av våra resespecialister med både inspiration och smarta lösningar för att spara tid”, säger Eva Moen på Resia Travel Group.
Många typer av service
Svårigheten för turisterna idag är att hitta och välja rätt i det enorma utbudet. Här kan en rese-/turistbyrå fylla ett kundbehov.
Förutom en Travel Studio skall Resia ha en säljorganisation online och per telefon. Resebyrån vill kombinera teknik, digitala upplevelser och det personliga mötet mellan kunden och resespecialisten. Syftet är att skapa en smartare och mer lustfylld reseupplevelse för kunden.
Om Resia AB
Grundades 1974 och har idag 50 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning i Skandinavien. Har drygt 30 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor. Verksamhet omfattar både semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB samt varumärkena Resfeber, Box Office, Cruise Market och Hyttespecialisten. Resia Travel Group omsätter cirka fyra miljarder kronor och har drygt 500 medarbetare med huvudkontor i Göteborg.
Källa: Resia Travel Group
- Text: Maria Lindqvist
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-