-
Så vill vi utveckla kulturupplevelser på vår destination
I Örnsköldsvik planerar man för en utveckling av kulturupplevelser i staden.
Ett förslag har lagts efter att man har genomfört en utredning och förprojektering av att skapa ett nytt kulturhus.
Staden behöver fler kulturupplevelser
Behovet av en mötesplats för kulturen är enligt utredningen stort. Någonstans där både invånare och besökare kan ta del av kulturen och / eller skapa kultur själva. Man vill ha en konsertsal, ett mindre / större scenrum, konsthall, dans-/musik- och dramarum med mera. Man hoppas på både kommunala, ideella och kommersiella aktörer som kan driva verksamheter i kulturhuset. Man bedömer att det krävs cirka 8.000 kvadratmeter för att få plats med alla verksamheter.
Byggnationen är beräknad att gå på cirka 300 miljoner kronor.
”- Vi har undersökt en mängd förslag på placering, däribland en ombyggnad av Sliperiet eller en tillbyggnad vid Fjällräven center. Utifrån det vi vet idag förordar vi gamla busstationstomten (Örnsköldsvik 8:27). Det är den placering, tillsammans med Hamnplanen, som uppfyller alla kriterier som framkommit i utredningen”, säger projektsamordnare Jenny Ramkrans.
Allmänheten kan komma med synpunkter på utredningens förslag till Örnsköldsviks kommun fram till den 14 februari 2018.
Kulturhusutredningen lämnas nu vidare till kultur- och fritidsnämnden som enligt plan tar upp ärendet den 21 mars 2018. Därefter går ärendet vidare och slutgiltigt beslut fattas av kommunfullmäktige i Örnsköldsvik.
Källa: Örnsköldsviks kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: P-O Selin
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-