-
Tillväxtverkets besöksnäringsseminarium
Den 12 juni hade Tillväxtverket ett besöksnäringsseminarium om besöksnäringens tillväxtresa. Den fullmatade förmiddagen blev snabbt fullbokad så det är helt klart att det finns ett stort intresse för vad som händer i branschen. För den som inte hade möjlighet att vara med spelades det hela in för websändning (länk nedan).
Till att börja med berättade Tillväxtverket om sitt arbete och utmaningen att jobba med en näring som ställer större krav på instruktion, samordning och samverkan mellan olika aktörer. Besöksnäringen skiljer sig nämligen ganska mycket från de andra stora näringarna är mer linjära och stationära (stålet som säljs på exportmarknaden utvinns ut gruvan förädlas och lastas på ett fartyg och några få aktörer är inblandade) medan besöksnäringen är en ”sammansättningsfabrik” som berör många politik- och verksamhetsområden och det krävs många gånger samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer.
Förgående år satsade man 360 miljoner på olika projekt för att bland annat förlänga säsonger, hjälpa till med marknadsföring med mera. Man kan lätt tro att det bara är stora aktörer, destinationer och verksamheter som får del av detta men flera av projekten har även fokus på mindre turismföretagare. Att man satsar på besöksnäringen är att den är ett bra verktyg för att utveckla attraktiva hållbara samhällen. Den bidrar till ökad sysselsättning på alla fronter och hjälper glesbygden att överleva och till om med frodas.Under förmiddagen presenterades också turismstatistiken som vi redogjort för tidigare. Man presenterade också resultatet av en enkätundersökning – Företagens villkor och verklighet – som skickats ut till 31 000 små och medelstora företag varav 10 000 hade svarat. Av dessa var 7% turismföretag. Här har man tagit fram en fördjupad rapport – Vardag och framtid för turismföretag.
Det man fick fram var att det finns en stor framtidstro i den här branschen – 50% tror på tillväxt och bland hotellen tror över 90% på tillväxt de närmaste åren och man vill växa genom att anställa.
Som de största tillväxthindren ser man den bristande tillgången på lämplig arbetskraft och här spelar även boendefrågan in. De som vill arbeta på orten har helt enkelt svårt att hitta boende. Andra tillväxthinder är sjuklöneregler, villkor för att anställa säsongspersonal, skatte- och momsregler samt investeringsbehov i utrustning och lokaler. Bland de minsta företagen är bristande lönsamhet ett hinder så här måste man hjälpa till med affärsmässigheten, vilket Tillväxtverket jobbar med.I det avslutande panelsamtalet visade Riitta Östberg, VD för Artipelag på sina stora utmaningar som är säsongsanpassningen som både är en besökarutmaning och personalutmaning. Hon belyste också ett annat stort problem som är de kollektiva transporterna. Det tar tre gånger så lång tid att ta sig till Artipelag från Stockholms city med buss än med bil eftersom man måste åka med lokalbuss. Detta blir ju också ett problem för personalen som i princip måste ha bil. Jonathan Tigrar från Go Adventure i Uppsala berättade om hur de blivit framgångsrika och vilka problem de möter i sin verksamhet. Främst likviditetsbristen i säsongsstarten. Almi som också satt i panelen berättade om sina möjligheter att hjälpa företag med lån, riskkapital och hjälp med affärsutveckling.
Avslutningsvis berättade Tillväxtverket om aktuella insatser. Vilka de är och mycket mer kan ni läsa på Tillväxtverkets egen sida på Turismnytt.se – här
Här kan du se livesändningen av seminariet
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Tillväxtverket
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-