-
Tillväxtverkets besöksnäringsseminarium
Den 12 juni hade Tillväxtverket ett besöksnäringsseminarium om besöksnäringens tillväxtresa. Den fullmatade förmiddagen blev snabbt fullbokad så det är helt klart att det finns ett stort intresse för vad som händer i branschen. För den som inte hade möjlighet att vara med spelades det hela in för websändning (länk nedan).
Till att börja med berättade Tillväxtverket om sitt arbete och utmaningen att jobba med en näring som ställer större krav på instruktion, samordning och samverkan mellan olika aktörer. Besöksnäringen skiljer sig nämligen ganska mycket från de andra stora näringarna är mer linjära och stationära (stålet som säljs på exportmarknaden utvinns ut gruvan förädlas och lastas på ett fartyg och några få aktörer är inblandade) medan besöksnäringen är en ”sammansättningsfabrik” som berör många politik- och verksamhetsområden och det krävs många gånger samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer.
Förgående år satsade man 360 miljoner på olika projekt för att bland annat förlänga säsonger, hjälpa till med marknadsföring med mera. Man kan lätt tro att det bara är stora aktörer, destinationer och verksamheter som får del av detta men flera av projekten har även fokus på mindre turismföretagare. Att man satsar på besöksnäringen är att den är ett bra verktyg för att utveckla attraktiva hållbara samhällen. Den bidrar till ökad sysselsättning på alla fronter och hjälper glesbygden att överleva och till om med frodas.Under förmiddagen presenterades också turismstatistiken som vi redogjort för tidigare. Man presenterade också resultatet av en enkätundersökning – Företagens villkor och verklighet – som skickats ut till 31 000 små och medelstora företag varav 10 000 hade svarat. Av dessa var 7% turismföretag. Här har man tagit fram en fördjupad rapport – Vardag och framtid för turismföretag.
Det man fick fram var att det finns en stor framtidstro i den här branschen – 50% tror på tillväxt och bland hotellen tror över 90% på tillväxt de närmaste åren och man vill växa genom att anställa.
Som de största tillväxthindren ser man den bristande tillgången på lämplig arbetskraft och här spelar även boendefrågan in. De som vill arbeta på orten har helt enkelt svårt att hitta boende. Andra tillväxthinder är sjuklöneregler, villkor för att anställa säsongspersonal, skatte- och momsregler samt investeringsbehov i utrustning och lokaler. Bland de minsta företagen är bristande lönsamhet ett hinder så här måste man hjälpa till med affärsmässigheten, vilket Tillväxtverket jobbar med.I det avslutande panelsamtalet visade Riitta Östberg, VD för Artipelag på sina stora utmaningar som är säsongsanpassningen som både är en besökarutmaning och personalutmaning. Hon belyste också ett annat stort problem som är de kollektiva transporterna. Det tar tre gånger så lång tid att ta sig till Artipelag från Stockholms city med buss än med bil eftersom man måste åka med lokalbuss. Detta blir ju också ett problem för personalen som i princip måste ha bil. Jonathan Tigrar från Go Adventure i Uppsala berättade om hur de blivit framgångsrika och vilka problem de möter i sin verksamhet. Främst likviditetsbristen i säsongsstarten. Almi som också satt i panelen berättade om sina möjligheter att hjälpa företag med lån, riskkapital och hjälp med affärsutveckling.
Avslutningsvis berättade Tillväxtverket om aktuella insatser. Vilka de är och mycket mer kan ni läsa på Tillväxtverkets egen sida på Turismnytt.se – här
Här kan du se livesändningen av seminariet
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-