-
Branschen välkomnar myndighetsinitiativ för ökad bältesanvändning i buss
Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett hur bältesanvändning i buss kan förbättras. I rapporten ”Säkerhetshöjande åtgärder för passagerare vid färd i buss” som publicerades den 13 december föreslås att reglerna för bältesanvändning ses över och görs tydligare. Detta ska ske i samråd med bussbranschen, föreslår myndigheten.
Reglerna bör förändras så de bättre återspeglar risken för allvarliga skador vid en olycka. De som upphandlar linjetrafik med buss bör även utforma avtalen så att det prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, där högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen eller högre.
Bältesanvändning skiljer sig åt i olika delar av landet
Vid ett seminarium om bältesanvändning i buss den 10 december som arrangerades av Cajoma Consulting i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF presenterades färsk statistik som visar att bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. Kvinnor använder oftare bälte än män. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent.
”Det är bra att frågan om att använda bälte i buss har utretts och fått ökad uppmärksamhet. Att resa med buss är det säkraste sättet att färdas på väg, om bältet används är det ändå säkrare. Transportstyrelsens förslag är relevanta. Jag vill ändå höja en varningens finger för en övertro att mycket löses med omarbetade regler. Hur mycket regler vi än har och hur tydliga de än är får de ingen effekt om inte passagerarna är motiverade att använda bältet.” Säger Anna Grönlund, branschchef och vice VD på Sveriges Bussföretag. ”Ett bekymmer i sammanhanget är också att det i princip inte finns några kontroller av att bältet används – det får inte bli så att bussföraren förväntas agera polis.”
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
-
Gästbloggare
-