-
Patric Sjöberg blir ny VD för Stromma
Patric Sjöberg har utsetts till ny VD och koncernchef för Strömma Turism & Sjöfart AB (Stromma) och tillträder sin nya roll den 1 juni 2019.
”Det är mycket glädjande att kunna hälsa Patric välkommen till Stromma som ny VD. Hans tidigare erfarenheter inom besöksnäringen gör honom väl lämpad för rollen.” Säger Hans von Rettig, styrelseordförande för Strömma Turism & Sjöfart.
Patric efterträder Jan Larsén, som sedan 1985 framgångsrikt lett bolaget som expanderat till idag fem länder och 13 städer. Som tidigare informerats lämnar Jan Stromma då hans 65-årsdag och pensionering närmar sig. Jan kommer att vara knuten till bolaget som senior advisor.
Stor erfarenhet inom besöksnäringen
Patric kommer närmast från Stockholmsmässan, där han har varit VD sedan 2008. Han har ett långt förflutet inom besöksnäringen med positioner inom bland annat IKEA och SAS Trading AB.
”Det finns tillfällen i livet när man får erbjudanden som bara inte går att tacka nej till, och det här är ett sådant. Jag har haft en enormt spännande och lärorik tid på Stockholmsmässan, men när möjligheten dök upp att få driva ett större internationellt bolag inom besöksnäringen så kunde jag inte missa den.” Säger Patric Sjöberg om tjänsten.
- Text: Stromma
- Foto: Stromma
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-