-
Spännande initiativ för att visa jobbmöjligheterna i besöksnäringen
Den 15 januari gjorde cirka 350 högstadieelever och 50 arbetssökande Sveriges första WorkWalk i Helsingborg. Under WorkWalk fick besökarna promenera runt mellan hotell, restauranger, upplevelseföretag och utbildningsanordnare för att få en bättre inblick i besöksnäringen och vilka framtida möjligheter det finns inom branschen. WorkWalk är ett initiativ för att motverka den stora bristen på arbetskraft som råder i besöksnäringen.
”Genom att använda alla sina sinnen: smak, lukt, syn, hörsel och känsel, ökar chanserna att besökaren får en helhetsbild av vad yrket skulle kunna innebära för dem själva. Avsikten är att öka ungdomars och arbetssökandes valmöjligheter samtidigt som vi kan hjälpa till att säkra en långsiktig kompetensförsörjning för företagen som verkar inom branschen.” Säger projektledare Emma Frank Landgren.
Kompetensbrist är ett betydande problem
Enligt arbetsmarknadsanalyser kommer efterfrågan på utbildad kompetens inom exempelvis restaurang- och livsmedel att öka med 20 procent de närmaste åren. En av Sveriges snabbast växande branscher är just besöksnäringen. Trots detta visar statistik att antalet ansökningar till yrkesinriktade utbildningar inom branschen är rekordlåg. Det pratas redan om kompetensbrist i landet när det kommer till besöksnäringen och risken är att den kommer att bli större och mer betydande i framtiden.
För att skapa bättre möjligheter för besöksnäringens kompetens att blomstra så anordnas initiativet WorkWalk. Konceptet går ut på att besökare får besöka olika företag inom näringen och se hur yrkena fungerar och hur arbetslivet är. Inbjudan i år gick ut till åttonde- och niondeklassare samt arbetssökande för att höja intresset för besöksnäringen och dess yrkesmöjligheter.
Besökarna fick bland annat träffa 6 olika exempel på yrken inom besöksnäringen; Reslycka, Hotellkänsla, Matpassion, Adrenalinbegär, Nöjesarrangör och Öga för detaljer. (Läs mer om de olika yrkena här) Totalt medverkade 20 lokala besöksnäringsföretag och utställare i WorkWalk och Helsingborgs stad arrangerade initiativet i samarbete med Visita och Arbetsförmedlingen.
- Text: Helsingborg Stad & Isa Mörk
- Foto: Helsingborg Stad
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-