-
Spännande initiativ för att visa jobbmöjligheterna i besöksnäringen
Den 15 januari gjorde cirka 350 högstadieelever och 50 arbetssökande Sveriges första WorkWalk i Helsingborg. Under WorkWalk fick besökarna promenera runt mellan hotell, restauranger, upplevelseföretag och utbildningsanordnare för att få en bättre inblick i besöksnäringen och vilka framtida möjligheter det finns inom branschen. WorkWalk är ett initiativ för att motverka den stora bristen på arbetskraft som råder i besöksnäringen.
”Genom att använda alla sina sinnen: smak, lukt, syn, hörsel och känsel, ökar chanserna att besökaren får en helhetsbild av vad yrket skulle kunna innebära för dem själva. Avsikten är att öka ungdomars och arbetssökandes valmöjligheter samtidigt som vi kan hjälpa till att säkra en långsiktig kompetensförsörjning för företagen som verkar inom branschen.” Säger projektledare Emma Frank Landgren.
Kompetensbrist är ett betydande problem
Enligt arbetsmarknadsanalyser kommer efterfrågan på utbildad kompetens inom exempelvis restaurang- och livsmedel att öka med 20 procent de närmaste åren. En av Sveriges snabbast växande branscher är just besöksnäringen. Trots detta visar statistik att antalet ansökningar till yrkesinriktade utbildningar inom branschen är rekordlåg. Det pratas redan om kompetensbrist i landet när det kommer till besöksnäringen och risken är att den kommer att bli större och mer betydande i framtiden.
För att skapa bättre möjligheter för besöksnäringens kompetens att blomstra så anordnas initiativet WorkWalk. Konceptet går ut på att besökare får besöka olika företag inom näringen och se hur yrkena fungerar och hur arbetslivet är. Inbjudan i år gick ut till åttonde- och niondeklassare samt arbetssökande för att höja intresset för besöksnäringen och dess yrkesmöjligheter.
Besökarna fick bland annat träffa 6 olika exempel på yrken inom besöksnäringen; Reslycka, Hotellkänsla, Matpassion, Adrenalinbegär, Nöjesarrangör och Öga för detaljer. (Läs mer om de olika yrkena här) Totalt medverkade 20 lokala besöksnäringsföretag och utställare i WorkWalk och Helsingborgs stad arrangerade initiativet i samarbete med Visita och Arbetsförmedlingen.
- Text: Helsingborg Stad & Isa Mörk
- Foto: Helsingborg Stad
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-