-
Spännande initiativ för att visa jobbmöjligheterna i besöksnäringen
Den 15 januari gjorde cirka 350 högstadieelever och 50 arbetssökande Sveriges första WorkWalk i Helsingborg. Under WorkWalk fick besökarna promenera runt mellan hotell, restauranger, upplevelseföretag och utbildningsanordnare för att få en bättre inblick i besöksnäringen och vilka framtida möjligheter det finns inom branschen. WorkWalk är ett initiativ för att motverka den stora bristen på arbetskraft som råder i besöksnäringen.
”Genom att använda alla sina sinnen: smak, lukt, syn, hörsel och känsel, ökar chanserna att besökaren får en helhetsbild av vad yrket skulle kunna innebära för dem själva. Avsikten är att öka ungdomars och arbetssökandes valmöjligheter samtidigt som vi kan hjälpa till att säkra en långsiktig kompetensförsörjning för företagen som verkar inom branschen.” Säger projektledare Emma Frank Landgren.
Kompetensbrist är ett betydande problem
Enligt arbetsmarknadsanalyser kommer efterfrågan på utbildad kompetens inom exempelvis restaurang- och livsmedel att öka med 20 procent de närmaste åren. En av Sveriges snabbast växande branscher är just besöksnäringen. Trots detta visar statistik att antalet ansökningar till yrkesinriktade utbildningar inom branschen är rekordlåg. Det pratas redan om kompetensbrist i landet när det kommer till besöksnäringen och risken är att den kommer att bli större och mer betydande i framtiden.
För att skapa bättre möjligheter för besöksnäringens kompetens att blomstra så anordnas initiativet WorkWalk. Konceptet går ut på att besökare får besöka olika företag inom näringen och se hur yrkena fungerar och hur arbetslivet är. Inbjudan i år gick ut till åttonde- och niondeklassare samt arbetssökande för att höja intresset för besöksnäringen och dess yrkesmöjligheter.
Besökarna fick bland annat träffa 6 olika exempel på yrken inom besöksnäringen; Reslycka, Hotellkänsla, Matpassion, Adrenalinbegär, Nöjesarrangör och Öga för detaljer. (Läs mer om de olika yrkena här) Totalt medverkade 20 lokala besöksnäringsföretag och utställare i WorkWalk och Helsingborgs stad arrangerade initiativet i samarbete med Visita och Arbetsförmedlingen.
- Text: Helsingborg Stad & Isa Mörk
- Foto: Helsingborg Stad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-