-
SAS och Preem är positiva till flygbränsleutredningen
I måndags presenterades flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Plikten syftar till att öka produktion inom Sverige och användningen av förnybara flygbränslen. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem har redan ingått ett samarbete kring produktion av biobränsle för flyget och är positiva till utredningens förslag.
”Transportsektorn ansvarar för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Genom att skapa styrmedel som driver mot ökad användning av förnybara drivmedel kan vi tillsammans minska transporternas klimatavtryck.” Säger Petter Holland, VD på Preem. ”Det är mycket glädjande att utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Det kommer att få reella effekter på flygets utsläpp. Preem ser fram emot att samarbeta med flygbranschen, inte minst SAS, för att utöka vår produktion av förnybar biojet.”
Kraven ökar successivt
Utredningen föreslår att reduktionsplikten ska införas 2021. Kravet ska då vara en procent inblandning av förnybart flygbränsle. Därefter ökar kraven successivt till 30 procent år 2030. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem är positiva till utredningens förslag.
”SAS har en tydlig strategi om att långsiktigt reducera flygets utsläpp och har som målsättning att vara bland de ledande flygbolagen i omställningen. Det är även viktigt att vi fokuserar på de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att minska flygets utsläpp. Det handlar om investeringar i energieffektiva flygplan, effektivare logistikflöden och att öka användningen av förnybara flygbränslen. Utredningens förslag om en branschomfattande reduktionsplikt, och incitament till ökad produktionskapacitet, kan potentiellt påskynda omställningen i hela flygbranschen.” Säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.
- Text: Preem
- Foto: SAS
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
-
Gästbloggare
-