-
Ökat europeiskt intresse för tågresor i Sverige
Nyfikenheten för destinationen Sverige växer hos researrangörer i tysk- och holländsktalande länder i Europa. Vid Visit Swedens arrangemang Swedish Workshop var hållbarhet och vinterupplevelser extra hett då researrangörer och svenska turistföretag möttes i affärsförhandlingar inför kommande säsonger.
Stort intresse för Sverige
I tysk- och holländsktalande länder spelar färdiga paket och erbjudanden på etablerade reseplattformar och hos researrangörer en stor roll när resenärer ska planera en semesterresa. När nära 60 representanter från researrangörer och digitala resetjänster samlades i Hamburg för Visit Swedens arrangemang Swedish Workshop var intresset större än någonsin för att ta in Sverige i programmen inför nästa säsong.
”Tyskland är ett av världens största länder för utlandsresor. Cirka 58 procent av resorna bokas som paket hos en resespecialist eller onlineresebyrå. Dessa researrangörer fångar upp trender och inspirerar också de som bokar en resa på egen hand.” Säger Nils John, landschef för marknad Tyskland på Visit Sweden.
Vintersäsongen fick större fokus
Vid årets workshop var intresset för hållbarhet stort. Fler researrangörer än tidigare ville inkludera transport med tåg inom Sverige i sina resepaket. Även vintersäsongen fick större fokus under workshopen än tidigare. Fler researrangörer vill inkludera vinterupplevelser på svensk mark i sina reseprogram.
För många resenärer i Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna och Belgien är vårt land en destination som uppfattas som äkta, med en lättillgänglig natur. Svenskarnas naturlighet och svenska traditioner lockar också.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-