-
Krönika: SJ – Operatör och/eller distributör?
Var skall man (kunna) köpa sin tågbiljett?
Det pågår en het debatt kring huruvida SJ skall kunna säga nej till att sälja MTR Express’ och Saga Rails biljetter på sj.se (ni kunde läsa lite om det i en av mina artiklar från Almedalen). I en ledare i Dagens Industri har Tobias Wikström tagit upp frågan (se nedan) och SJs VD Crister Fritzson har svarat i ett pressmeddelande (se nedan). MTR Express anser att det är rimligt att man skall få sälja biljetter via sj.se medan SJ anser sig vara fria att välja vilka bolags biljetter man vill distribuera. Man kan tycka att det här kan väl inte vara så svårt att hitta en lösning på men situationen är både komplicerad och infekterad.
Vi börjar med ”infekterad”.
MTR Express tycker att eftersom sj.se säljer alla andra tågbolags (och många bussbolags) biljetter så borde även MTR Express få göra det. Det kan man tycka vore rimligt. SJ anser dock att MTR Express, till skillnad från de flesta andra tågbolag, har ”tagit russinen ur kakan” då de bara trafikerar SJs lönsammaste linje, Stockholm-Göteborg. Också en ganska rimlig synpunkt kan man tycka.
Nu till ”komplicerad”
Det som komplicerar situationen är att SJ här sitter på två stolar. Man är både operatör, det vill säga trafikerar olika sträckor med tåg precis som MTR Express, Snälltåget, Tåg i Bergslagen, Norrtåg, Vy(Tågkompaniet), Blå Tåget, Inlandsbanan med flera, och distributör av tågbiljetter, det vill säga återförsäljare av olika operatörers biljetter vilket kan likställas med bokningsportaler i andra branscher som flygresor.se, bookings.com och reseguiden.se. Som distributör står det ju sj.se fritt att välja vilka företag man vill samarbeta med dock finns det en väldigt speciell förutsättning i det här fallet. Nämligen att de allra flesta i Sverige, på grund av den monopolställning SJ har haft, ser tåg som synonymt med SJ och mer eller mindre automatiskt går in på sj.se när man skall boka en tågbiljett. Sj.se har alltså ett i sammanhanget extremt starkt varumärke. Av den enkla anledningen blir alla andra tågoperatörer starkt beroende av att få finnas med i denna distributionskanal för att kunna ”vara med i matchen”. I synnerhet om 99 procent av övriga aktörer distribueras den vägen.
SJ menar att man har gjort största delen av sina investeringar i sj.se sedan tågmarknaden avreglerades i Sverige men faktum kvarstår att sj.se fortfarande drar stor nytta av sin historik och vanans makt.En tänkbar lösning
Lösningen skulle kunna vara att frigöra distributören sj.se från operatören SJ, men det är inte alldeles enkelt det heller eftersom sj.se då skulle bli tvunget att byta namn och då faller hela idén med att göra det till en fristående distributör. Visst skulle de kunna behålla namnet sj.se och operatören SJ byta namn, men det lär väl varken SJ AB eller staten vara så sugna på. Möjligen skulle man ju kunna återgå till namnet Statens Järnvägar. Förvisso lite ”kultigt” men kanske inte helt politiskt korrekt när man skall vara en fristående aktör på en avreglerad marknad.
En annan tänkbar lösning – Resrobot.se
Kan då resrobot.se vara en lösning? Det hade den kunnat vara redan för 10-15 år sedan, men av olika skäl kom man aldrig igång med den eminenta lösningen Hela resan/resrobot ordentligt. Nu är den rent tekniskt, och även användarmässigt, lösningen om den bara marknadsfördes som det. SJ hävdar att man på sj.se distribuerar de operatörer som finns där för att de erbjuder ett kompletterande utbud men inte konkurrerande (vilket inte heller stämmer till hundra procent). Om man skulle göra resrobot.se till den generella bokningsplattformen för tågbiljetter och på något sätt stipulera att ingen operatör får sälja annat än sina egna biljetter på den egna hemsidan/bokningsplattformen och att alla anslutande biljetter bokas i resrobot.se, skulle det kunna vara lösningen. Då skulle marknaden vara så fri, rättvis och flexibel som det är möjligt.
Jakob Norrby
TurismnyttLedaren från Di:
”Ledare Tobias Wikström
Publicerad: 29 juli 2019, 13:56Tidigare i sommar lämnade Konkurrensverket en kritisk rapport till regeringen om den skeva konkurrenssituationen mellan SJ och MTR Express. Båda tågbolagen trafikerar linjen Göteborg–Stockholm, men MTR har ett underläge eftersom bolaget inte får sälja sina biljetter på webbplatsen sj.se.
Vid första anblick kan det verka rimligt – varför ska en aktör på en fri marknad tvingas sälja andras biljetter? Men SJ byggde upp sin webbkanal under monopoltiden och den uppfattas i stor utsträckning som en generisk tågbokningssajt. SJ säljer dessutom andra privata tågbolags biljetter, alla utom MTR:s.
Andra säljkanaler som resrobot.se (som ägs gemensamt av trafikbolagen) har inte slagit igenom. Den privata bokningssajten citycity.se får i realiteten inte en chans eftersom SJ inte vill sälja sina biljetter där.
Det är alltså en riktad attack mot MTR som SJ har gjort med sitt beslut. Det är obegripligt att detta beteende har tillåtits. Den långväga tågtrafiken avreglerades av alliansregeringen, men politikerna gjorde bara en del av jobbet. En avreglering måste följas av jämlikt marknadstillträde, något som var en ledstjärna när apoteksmarknaden omreglerades för tio år sedan.
Regeringen, och den ansvarige ministern Tomas Eneroth, ska hantera frågan. Den finns med i januariöverenskommelsen och en utredning ska tillsättas nästa år och lagstiftning ska vara på plats 2022. Frågan som det gäller är ”ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige”.
Men SJ:s utestängande av MTR från sajten är inte en fråga som kan vänta i tre år. Staten äger 100 procent av aktierna i SJ och kan genom sin bolagsstyrning begära att SJ ändrar sig. Tekniskt finns det inga stora problem att inkludera MTR:s biljetter i systemet på sj.se.
Inte bara i januariöverenskommelsen utan i den allmänna debatten talas det mycket om tåg just nu. För många är klimatoron ett skäl att ta tåget. ”Hemester” eller ”svemester” sägs vara trender, och de välkomnas av ledande politiker.
Samtidigt accepterar regeringen alltså att det egna tågbolaget agerar så att en betydande del av tågkapaciteten Göteborg–Stockholm inte får en rättvis chans att bli marknadsförd och såld.
Bara för att året 2022 anges i januariöverenskommelsen innebär det inte att frågan om biljettsajten måste vänta så länge. En åtgärd kan ske genast.
Här finns ett jobb för C och L att utföra.”
Pressmeddelande från SJ 2019-07-31:
” Tobias Wikström (Dagens Industri, 29/7) skriver i sin ledare om SJs konkurrenters rätt att sälja sina egna biljetter via sj.se, något som Konkurrensverket redan avskrivit.
Två tågoperatörer, MTR Express och Saga Rail, har tidigare vänt sig till Konkurrensverket och klagat på att de inte har möjlighet att sälja sina tågbiljetter via SJs onlinekanaler.
Konkurrensverket har prövat om SJ måste ge konkurrerande tågoperatörer åtkomst till sina säljkanaler. När frågan prövades 2014 ville kinesiska MTR att SJ skulle sälja deras biljetter i SJs kanaler. Konkurrensverket avvisade då ärendet. Nu har Konkurrensverket prövat frågan en andra gång, och återigen har myndigheten beslutat att avskriva ärendet om klagomål gällande onlineförsäljning av biljetter via SJs kanaler.
SJ menar att en rimlig ordning är att alla operatörer själv tar ansvar för olika centrala konkurrensparametrar som kunderbjudanden, kundhantering, marknadsföring, investeringar i biljettbokning och distribution. Bokning och försäljning av tågbiljetter är en helt naturlig och självklar del av en tågoperatörs verksamhet och detta ska man självklart hantera själv. Konkurrensen är fri i Sverige och vill man åka med ett specifikt bolag så är det bara att gå in på deras hemsida och beställa sina biljetter där. Även via svenska Samtrafikens resrobot.se finns möjligheten att köpa biljetter från alla operatörer.
SJs ambition är att erbjuda kompletterande utbud förutom vår egen trafik till våra kunder, men varför skulle vi tillhandahålla och marknadsföra direkta konkurrerande operatörer i vår säljkanal? I vilka branscher sker det?
SJ har idag sin största försäljning i digitala kanaler, något som har utvecklats de senaste 5-7 åren. Innan dess var försäljningen i princip manuell. All investering i nuvarande digitala kanaler har gjorts efter avregleringen av järnvägen i Sverige, så att biljettförsäljningen på SJ.se skulle byggts upp under någon ”monopoltid” stämmer inte.
Säkert skulle en reglering som gör det gratis för operatörer att marknadsföras och säljas förenkla inträde på marknaden. Sådan konkurrens är emellertid inte sund.
Om tågets konkurrenskraft ska stärkas mot andra reseslag och få fler att välja ett klimatsmart resande behöver alla operatörer investera i sina egna erbjudanden, marknadsföring och försäljningskanaler. Snålskjuts är inte en långsiktigt god drivkraft.
Crister Fritzson, vd SJ ”
- Text: Jakob Norrby
- Foto: SJ och Resrobot/Samtrafiken (montage)
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-