-
CHECKLISTA: Förbättra din hemsida för att sälja mer
Är du nöjd med din hemsida? När jag föreläser om marknadsföring brukar jag fråga deltagarna hur många i rummet som är nöjda med sin hemsida.
Tyvärr är det inte särskilt många som räcker upp handen.
Vissa skrattar nervöst, andra ser seriöst bekymrade ut. Många är väl medvetna om att företagets hemsida skulle behöva ett ansiktslyft eller att det till och med saknas viktig information. Vissa vågar inte ens visa upp sin hemsida inför deltagarna på storbildsskärmen.
Företagets hemsida är oftast en av de allra viktigaste och mest effektiva ingredienserna i verksamhetens marknadsföring. Ju mer informativ och tilltalande hemsida deso fler kunder kommer att hitta till den och desto mer kommer de att köpa av dig.
Hur kan du maximera försäljningen på din hemsida?
Även om du har en väl fungerande hemsida med snygg design, fantastiska bilder och väl beskrivna produkter så finns det nästan alltid något som kan förbättras.
Jag brukar tänka så här…
För varje grej på hemsidan som inte är helt klockren så riskerar du att missa några potentiella köpare.
-
Ett stavfel på förstasidan kanske gör att du missar 0,5% av alla bokningar.
-
En grådaskig bild kanske gör att du missar 5% av alla bokningar.
-
Om sajten känns opersonlig kanske du missar 8% av alla bokningar.
-
Om det är otydligt hur man kan ta sig till dig med tåg eller buss kanske du missar 10% av alla bokningar.
-
En hemsida som inte ser bra ut i mobiler gör kanske att du förlorar 30% av alla bokningar.
Och om du har en hemsida som kombinerar flera av exemplen ovan så skulle du kunna missa upp till hälften av alla bokningar, alltså jämfört med hur många bokningar du skulle fått om allt varit perfekt.
Gör din hemsida mer säljande
Ingen hemsida är ju perfekt, men de de allra flesta hemsidor skulle kunna förbättras, många skulle till och med kunna bli avsevärt mer säljande.
Här har jag skrivit en checklista med 20 punkter som du kan använda för att förbättra hemsidan för att sälja mer. Jag brukar använda den när jag föreläser och håller workshops om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen.
Checklista med 20 tips på hur du kan förbättra din hemsida för att sälja mer!
Visa din bästa sida
-
Se till att hela sajten är responsiv, dvs fungerar bra i mobiler och läsplattor.
-
Använd läsvänliga teckensnitt, dela upp texter i kortare stycken med rubriker och punktlistor.
-
Be någon som är bra på språk att läsa igenom hela din sajt för att förbättra texterna.
-
Skaffa en snygg logotype som skapar förtroende och passar med ditt varumärke.
-
Skriv självtalande rubriker, tex inte Välkommen till oss, hellre Konferens med havsutsikt.
-
Lägg in länkar på alla undersidor till andra undersidor på din sajt där man kan läsa mer.
-
Kolla igenom alla bilder, ta bort de som inte är bra eller överflödiga, var kritisk, sålla hårt.
-
Gör en lista över bilder som du saknar och be en fotograf ta de bilderna under rätt säsong.
-
Lägg in en kort film om din verksamhet eller för vissa produkter. Det kan räcka med 10 sek.
Gör bokningen enkel
-
Gör det enkelt att navigera med en tydlig meny.
-
Skriv tydliga och utförliga produktbeskrivningar med priser och datum. Svara på alla frågor.
-
Skapa en separat sida för varje enskild produkt.
-
Lägg in en boka-knapp på varje produktsida som leder kunden till bokning.
-
Använd onlinebokning och betalning med hjälp av system som Sirvoy, Bokun eller Rezdy.
-
Ha tydliga och generösa avbokningsregler och visa upp dessa nära bokaknappen.
Bygg upp din trovärdighet
-
Visa upp certifieringar, branschpriser, awards, omnämnanden från tidningar, magasin m.m.
-
Länka till sociala medier och integrera inlägg och bilder på hemsidan med hjälp av widgets.
-
Visa upp omdömen från nöjda kunder, gärna publika omdömen från tex TripAdvisor.
-
Skapa en genomarbetad Om oss-sida med bilder på ägare och anläggning.
-
Gör det enkelt och inbjudande att kontakta dig, på det sätt som du vill bli kontaktad på.
-
Skriv artiklar eller blogginlägg på sajten som hjälper kunderna att fatta rätt beslut
Den här checklistan använder jag på workshops för turismföretagare där målet är att deltagarna ska få mer säljande hemsidor. Kontakta mig om du vill arrangera en workshop i ditt område.
Var ska du börja?
Vänta inte till i morgon, börja så här…
-
Välj ut fem punkter som du fixa till ganska enkelt.
-
Gör dom.
-
Ta fler punkter tills du är klar.
Om du inte kan fixa själv
Var inte rädd för att ta hjälp av en professionell webbutvecklare, det är det oftast värt! Många tvekar och tänker att det blir dyrt. Men med en o-proffsig hemsida riskerar du att missa stora inkomster.
Lycka till kompis!
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Foto: Jamie Street
-
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-