torsdag 3 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
    • Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Onlinebokning
    2017-01-10 14:34

    Måste man verkligen ha onlinebokning?

    Måste man verkligen ha onlinebokning på sin hemsida?

    Boendeanläggningar, aktivitetsföretag och sevärdheter. Alla har de webbplatser. Där man vill att kunderna ska göra bokningar.

    Men även om många hemsidor innehåller inspirerande bilder, texter och mer eller mindre flashiga upplägg, så är det många som missar just bokningsfunktionen.

    Man har missat att göra det enkelt för kunden att boka och betala online.

    Många boendeanläggningar har redan onlinebokning. Men när det kommer till sevärdheter och aktiviteter så saknas ofta den funktionen.

    Där är det definitivt många bokningar som går förlorade.

    Men varför är det så viktigt att erbjuda onlinebokning på företagets webbplats?

     

    Tänk dig det här scenariot…

    En holländsk kvinna sitter hemma i  soffan i Rotterdam och funderar på att ta med familjen till Sverige i sommar. Hon ser fram emot att uppleva vild och vacker natur, bo på något mysigt ställe med rödfärg och vita knutar och plocka med sig fina minnen hem tillsammans.

    Hon googlar på Sweden nature holidays eller liknande och blir inspirerad av allt som finns att göra och se. Hon hamnar på sajter i allt från Småland, Luleå och Koster.

    Det finns mycket hon skulle vilja hinna med under sin första Sverigeresa och just den här kvällen råkar hon fastna för en fisketur i Jönköpingstrakten som ser spännande ut.

     

    Du driver ett nystartat guideföretag och erbjuder fisketurer vid en sjö strax utanför Jönköping. Och just nu sitter den här holländska mamman och kikar på din hemsida.

    Nu gäller det!

    Av alla webbplatser på hela internet så har hon lyckats hamna på just din hemsida. Som du kämpat så mycket med att få till på ett bra sätt.

    På hemsidan visar du upp dina fantastiska och unika erbjudanden.

    Som du har översatt till engelska.

    Och hon gillar verkligen det hon ser. Men kommer hon att göra en bokning?

    Kom igen nu vafan, snälla! Boka!

    Tänk om hon plötsligt klickar bort din sida. Och googlar sig vidare. Och bokar någon annans fisketur?

    Tänk om hon slirar iväg på en cykeltur i Sörmland istället. Sörmland ligger trots allt bara ett klick bort.

    Hela Sveriges utbud ligger ju bara ett klick bort.

    Men vi vill inte att de ska klicka sig vidare. Först ska de boka din upplevelse, på din sida!

     

    Vi ska se hur det går här. Hon är fortfarande inne på din webbplats.

    Än så länge går allt precis som det ska.

    Vad händer?

    Det första hon möts av på din sajt är en fantastiskt inspirerande bild på en familj som fiskar. Ett bild på ett barn som drar upp en gädda med ett stort smil (inte gäddan, barnet) ur sjön. Och en nöjd förälder med vita tänder och goretex-jacka hjälper till att håva in den. Fiskeguiden (du själv) i fotot gör tummen upp samtidigt som solnedgången sänker sig bakom tallskogen.

    Allt är perfekt.

    Bilden är precis det semesterminnet som mamman vill ha. Som hon vill köpa. Av dig.

    Bilden är så pass inbjudande och träffar så rätt rakt in i hennes hjärta att hon väljer att läsa rubriken som står intill fotot. Vad står det?

    Family fishing adventure for beginners

    Hon känner sig träffad.

    -That’s me! Det här skulle kanske kunna vara nåt för oss… Tell me more!

    Under den fantastiska rubriken levererar du sedan en knivskarp punktlista över varför man ska välja just din fisketur. Hela artilleriet.

    Sedan själva säljtexten. Hon skummar sig igenom den också och känner sig nöjd.

    Hon klickar på Read more för att få veta mer. Där hittar hon en faktaruta…

    • Fisketuren erbjuds under maj – september. Check!
    • Det är halva priset för barn under 12 år. Check!
    • Det är lätt att ta sig till platsen där turen börjar. Check!
    • Priset känns helt okej med tanke på vad som ingår. Check!
    • Bra omdömen på TripAdvisor. Check!

     

    Okej, let’s go for it tänker hon! Det här känns ju klockrent.

     

    Hon är redo att göra en bokning!

    Men hur ska hon göra nu?

    Finns det ingen boka-knapp!?

    Hon scrollar snabbt upp och ner på sidan och hittar till slut ett telefonnummer längst ner i sidfoten.

    Typ +46708585843543.

    Men klockan är redan 10 på kvällen. Och vad är klockan i Sverige? Jag kan väl inte ringa nu?

    Vad ska hon göra?

    Hon klickar på Contact us i menyn överst på sidan. Där står att hon kan mejla till info@fiskeföretaget.se för att göra en bokningsförfrågan.

    Det är sent på kvällen och hon är sugen på att boka. Att få det här avklarat. Det hade suttit väldigt fint att få det här bokat, klart och betalt.

    Om hon mejlar lär hon inte få svar förrän i morgon. Eller förresten, det är ju lördag kväll. Då kanske hon inte får svar förrän på måndag? Och tänk om svaret är att det är fullbokat?

    Okej, hon kan helt enkelt inte att boka den här fisketuren idag.

     

    Det är då det händer.

    Hon går in på google.

    Och söker igen.

    Och klickar på inspirerande artiklar om fiskeupplevelser i Sverige och hamnar på… nån helt annan hemsida. Hon kikar på fjällstationer, glasbruk, vandringsleder, kanotuthyrning, fjällstationer och en massa andra spännande saker som de kan göra på semestern med familjen.

    Och så blev det med den bokningen.

    Ingenting.

    Du fick inget telefonsamtal. Och inget mejl heller.

    Chansen att hon återkommer till din sida och faktiskt gör en bokning senare finns ju fortfarande, men vi kan nog konstatera att det här är ett väldigt vanligt sätt att gå miste om bokningar.

    Om du inte kan erbjuda kunden att boka och betala på en gång så riskerar du att förlora många bokningar.

    Exakt hur många bokningar man förlorar är omöjligt att veta, men man kan nog vara ganska säker på att om man gör det enkelt för kunden så får man fler bokningar.

     

    Vad hade hänt om du istället för infoadressen hade haft en boka-knapp?

    Jo, hon hade fått se dina tillgängliga turer i en kalender, välja ett passande datum, fylla i sina kontaktuppgifter och betala med kort direkt online.

    En minut senare hade både hon och du fått ett mejl i inboxen.

    Du står i skidliften eller spelar memory med barnen när det plötsligt plingar till i mobilen.

    New booking confirmed!

     

     

    Har du onlinebokning på din hemsida?

    Många företagare som erbjuder onlinebokning på sin egen hemsida vittnar om att antalet bokningar ökar. Så var det för WildSweden också. Plötsligt blev allt mycket enklare. Mindre administration, fler bokningar, mer intäkter.

    Men hur gör man för att erbjuda onlinebokning? Vad finns det för tekniska lösningar för aktivitetsföretag?

    I mitt nästa blogginlägg tänkte jag presentera några olika bokningssystem som du kan kika på.

    • Text: Marcus Eldh
    Tweet
  • Storsjöyran är ett av de evenemang man har testat att mäta
    2025-07-02 23:45

    Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

    De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören

  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-24 22:33

      Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

      Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...

    • 2025-06-24 22:27

      Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

      Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...

    • 2025-06-26 23:59

      SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

      I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...

    • 2025-06-27 00:09

      Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

      I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet