-
CHECKLISTA: Förbättra din hemsida för att sälja mer
Är du nöjd med din hemsida? När jag föreläser om marknadsföring brukar jag fråga deltagarna hur många i rummet som är nöjda med sin hemsida.
Tyvärr är det inte särskilt många som räcker upp handen.
Vissa skrattar nervöst, andra ser seriöst bekymrade ut. Många är väl medvetna om att företagets hemsida skulle behöva ett ansiktslyft eller att det till och med saknas viktig information. Vissa vågar inte ens visa upp sin hemsida inför deltagarna på storbildsskärmen.
Företagets hemsida är oftast en av de allra viktigaste och mest effektiva ingredienserna i verksamhetens marknadsföring. Ju mer informativ och tilltalande hemsida deso fler kunder kommer att hitta till den och desto mer kommer de att köpa av dig.
Hur kan du maximera försäljningen på din hemsida?
Även om du har en väl fungerande hemsida med snygg design, fantastiska bilder och väl beskrivna produkter så finns det nästan alltid något som kan förbättras.
Jag brukar tänka så här…
För varje grej på hemsidan som inte är helt klockren så riskerar du att missa några potentiella köpare.
-
Ett stavfel på förstasidan kanske gör att du missar 0,5% av alla bokningar.
-
En grådaskig bild kanske gör att du missar 5% av alla bokningar.
-
Om sajten känns opersonlig kanske du missar 8% av alla bokningar.
-
Om det är otydligt hur man kan ta sig till dig med tåg eller buss kanske du missar 10% av alla bokningar.
-
En hemsida som inte ser bra ut i mobiler gör kanske att du förlorar 30% av alla bokningar.
Och om du har en hemsida som kombinerar flera av exemplen ovan så skulle du kunna missa upp till hälften av alla bokningar, alltså jämfört med hur många bokningar du skulle fått om allt varit perfekt.
Gör din hemsida mer säljande
Ingen hemsida är ju perfekt, men de de allra flesta hemsidor skulle kunna förbättras, många skulle till och med kunna bli avsevärt mer säljande.
Här har jag skrivit en checklista med 20 punkter som du kan använda för att förbättra hemsidan för att sälja mer. Jag brukar använda den när jag föreläser och håller workshops om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen.
Checklista med 20 tips på hur du kan förbättra din hemsida för att sälja mer!
Visa din bästa sida
-
Se till att hela sajten är responsiv, dvs fungerar bra i mobiler och läsplattor.
-
Använd läsvänliga teckensnitt, dela upp texter i kortare stycken med rubriker och punktlistor.
-
Be någon som är bra på språk att läsa igenom hela din sajt för att förbättra texterna.
-
Skaffa en snygg logotype som skapar förtroende och passar med ditt varumärke.
-
Skriv självtalande rubriker, tex inte Välkommen till oss, hellre Konferens med havsutsikt.
-
Lägg in länkar på alla undersidor till andra undersidor på din sajt där man kan läsa mer.
-
Kolla igenom alla bilder, ta bort de som inte är bra eller överflödiga, var kritisk, sålla hårt.
-
Gör en lista över bilder som du saknar och be en fotograf ta de bilderna under rätt säsong.
-
Lägg in en kort film om din verksamhet eller för vissa produkter. Det kan räcka med 10 sek.
Gör bokningen enkel
-
Gör det enkelt att navigera med en tydlig meny.
-
Skriv tydliga och utförliga produktbeskrivningar med priser och datum. Svara på alla frågor.
-
Skapa en separat sida för varje enskild produkt.
-
Lägg in en boka-knapp på varje produktsida som leder kunden till bokning.
-
Använd onlinebokning och betalning med hjälp av system som Sirvoy, Bokun eller Rezdy.
-
Ha tydliga och generösa avbokningsregler och visa upp dessa nära bokaknappen.
Bygg upp din trovärdighet
-
Visa upp certifieringar, branschpriser, awards, omnämnanden från tidningar, magasin m.m.
-
Länka till sociala medier och integrera inlägg och bilder på hemsidan med hjälp av widgets.
-
Visa upp omdömen från nöjda kunder, gärna publika omdömen från tex TripAdvisor.
-
Skapa en genomarbetad Om oss-sida med bilder på ägare och anläggning.
-
Gör det enkelt och inbjudande att kontakta dig, på det sätt som du vill bli kontaktad på.
-
Skriv artiklar eller blogginlägg på sajten som hjälper kunderna att fatta rätt beslut
Den här checklistan använder jag på workshops för turismföretagare där målet är att deltagarna ska få mer säljande hemsidor. Kontakta mig om du vill arrangera en workshop i ditt område.
Var ska du börja?
Vänta inte till i morgon, börja så här…
-
Välj ut fem punkter som du fixa till ganska enkelt.
-
Gör dom.
-
Ta fler punkter tills du är klar.
Om du inte kan fixa själv
Var inte rädd för att ta hjälp av en professionell webbutvecklare, det är det oftast värt! Många tvekar och tänker att det blir dyrt. Men med en o-proffsig hemsida riskerar du att missa stora inkomster.
Lycka till kompis!
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Foto: Jamie Street
-
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-