-
CHECKLISTA: Förbättra din hemsida för att sälja mer
Är du nöjd med din hemsida? När jag föreläser om marknadsföring brukar jag fråga deltagarna hur många i rummet som är nöjda med sin hemsida.
Tyvärr är det inte särskilt många som räcker upp handen.
Vissa skrattar nervöst, andra ser seriöst bekymrade ut. Många är väl medvetna om att företagets hemsida skulle behöva ett ansiktslyft eller att det till och med saknas viktig information. Vissa vågar inte ens visa upp sin hemsida inför deltagarna på storbildsskärmen.
Företagets hemsida är oftast en av de allra viktigaste och mest effektiva ingredienserna i verksamhetens marknadsföring. Ju mer informativ och tilltalande hemsida deso fler kunder kommer att hitta till den och desto mer kommer de att köpa av dig.
Hur kan du maximera försäljningen på din hemsida?
Även om du har en väl fungerande hemsida med snygg design, fantastiska bilder och väl beskrivna produkter så finns det nästan alltid något som kan förbättras.
Jag brukar tänka så här…
För varje grej på hemsidan som inte är helt klockren så riskerar du att missa några potentiella köpare.
-
Ett stavfel på förstasidan kanske gör att du missar 0,5% av alla bokningar.
-
En grådaskig bild kanske gör att du missar 5% av alla bokningar.
-
Om sajten känns opersonlig kanske du missar 8% av alla bokningar.
-
Om det är otydligt hur man kan ta sig till dig med tåg eller buss kanske du missar 10% av alla bokningar.
-
En hemsida som inte ser bra ut i mobiler gör kanske att du förlorar 30% av alla bokningar.
Och om du har en hemsida som kombinerar flera av exemplen ovan så skulle du kunna missa upp till hälften av alla bokningar, alltså jämfört med hur många bokningar du skulle fått om allt varit perfekt.
Gör din hemsida mer säljande
Ingen hemsida är ju perfekt, men de de allra flesta hemsidor skulle kunna förbättras, många skulle till och med kunna bli avsevärt mer säljande.
Här har jag skrivit en checklista med 20 punkter som du kan använda för att förbättra hemsidan för att sälja mer. Jag brukar använda den när jag föreläser och håller workshops om marknadsföring och försäljning inom besöksnäringen.
Checklista med 20 tips på hur du kan förbättra din hemsida för att sälja mer!
Visa din bästa sida
-
Se till att hela sajten är responsiv, dvs fungerar bra i mobiler och läsplattor.
-
Använd läsvänliga teckensnitt, dela upp texter i kortare stycken med rubriker och punktlistor.
-
Be någon som är bra på språk att läsa igenom hela din sajt för att förbättra texterna.
-
Skaffa en snygg logotype som skapar förtroende och passar med ditt varumärke.
-
Skriv självtalande rubriker, tex inte Välkommen till oss, hellre Konferens med havsutsikt.
-
Lägg in länkar på alla undersidor till andra undersidor på din sajt där man kan läsa mer.
-
Kolla igenom alla bilder, ta bort de som inte är bra eller överflödiga, var kritisk, sålla hårt.
-
Gör en lista över bilder som du saknar och be en fotograf ta de bilderna under rätt säsong.
-
Lägg in en kort film om din verksamhet eller för vissa produkter. Det kan räcka med 10 sek.
Gör bokningen enkel
-
Gör det enkelt att navigera med en tydlig meny.
-
Skriv tydliga och utförliga produktbeskrivningar med priser och datum. Svara på alla frågor.
-
Skapa en separat sida för varje enskild produkt.
-
Lägg in en boka-knapp på varje produktsida som leder kunden till bokning.
-
Använd onlinebokning och betalning med hjälp av system som Sirvoy, Bokun eller Rezdy.
-
Ha tydliga och generösa avbokningsregler och visa upp dessa nära bokaknappen.
Bygg upp din trovärdighet
-
Visa upp certifieringar, branschpriser, awards, omnämnanden från tidningar, magasin m.m.
-
Länka till sociala medier och integrera inlägg och bilder på hemsidan med hjälp av widgets.
-
Visa upp omdömen från nöjda kunder, gärna publika omdömen från tex TripAdvisor.
-
Skapa en genomarbetad Om oss-sida med bilder på ägare och anläggning.
-
Gör det enkelt och inbjudande att kontakta dig, på det sätt som du vill bli kontaktad på.
-
Skriv artiklar eller blogginlägg på sajten som hjälper kunderna att fatta rätt beslut
Den här checklistan använder jag på workshops för turismföretagare där målet är att deltagarna ska få mer säljande hemsidor. Kontakta mig om du vill arrangera en workshop i ditt område.
Var ska du börja?
Vänta inte till i morgon, börja så här…
-
Välj ut fem punkter som du fixa till ganska enkelt.
-
Gör dom.
-
Ta fler punkter tills du är klar.
Om du inte kan fixa själv
Var inte rädd för att ta hjälp av en professionell webbutvecklare, det är det oftast värt! Många tvekar och tänker att det blir dyrt. Men med en o-proffsig hemsida riskerar du att missa stora inkomster.
Lycka till kompis!
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Foto: Jamie Street
-
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-