-
Försäljningsrekord för SkiStar första halvåret – utmanade avslut väntar
Den 12 mars kom norska kommunala besked att SkiStars verksamhet i både Hemsedal och Trysil ska stängas ner.
Hälsa och säkerhet är av största prioritet för fjällbolaget, så fokus har legat på medarbetare och gäster. En stor del av vintersäsongen har passerat och SkiStar bedömer det som svårt att kommentera bokningsläget för närvarande.
”Det är en obekant situation för oss alla, med snabb förändring och nya myndighetsbeslut som vi noggrant följer. Dessa beslut kommer att få en negativ effekt på SkiStars helårsresultat. Omfattningen har ännu inte analyserats.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar.
Kärnverksamheten står stark
Trots detta kan bolaget summera ett starkt första halvår. Säsongen började rekordtidigt med både kyla och snö. Sportlovsveckorna beräknas också ha gett positiva resultat.
Kärnverksamheten står stark med en ökning av SkiPass-försäljningen med 11 procent jämfört med föregående år. SkiStars sportbutiksverksamhet växte med 19 procent och online-försäljningen ökade med 43 procent.
”Vi har betydligt lägre reavinster från vår fastighetsutvecklings- och exploateringsaffär. Detta beror främst på att vi hade två större projekt som realiserades under första kvartalet 2018/19.” Fortsätter Stefan.
Relativt stor effekt för SkiStar
Engagemanget för SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar närmar sig 970 000, en ökning med 12 procent jämfört med föregående år.
Den nya redovisningsstandarden för leasing, IFRS 16, som ersätter IAS17, får en relativt stor effekt för SkiStar. Bolaget har många långa leasingavtal för bland annat markarrenden som nu med tillämpning av den nya standarden redovisas som en skuld i balansräkningen.
”Trots den rådande situationen är det förstås oerhört glädjande att presentera det bästa halvårsresultatet (före skatt) någonsin.” Avslutar Stefan Sjöstrand.
Ladda ner och läs halvårsrapporten här.
- Text: SkiStar
- Foto: SkiStar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-