-
Marcus Ståhl – Sökmotoroptimering för besöksnäringen
Att synas i Googles sökresultat är idag en av de viktigaste säljkanalerna för många företag i besöksnäringen. Att investera tid i att förbättra din synlighet kan därför bli din bästa investering.
Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige.
Optimera hemsida till lokala sökord
Google och de andra sökmotorerna är inte så dumma. De har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar.
Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Då många företag förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden finns här en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund i norra Jämtland har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer. Men om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna.
Därför är det grundläggande tipset att du ska vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast genom att hålla alla kanaler uppdaterade om öppettider mm. Samt att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida, men även externt så som Google My Business, destinationssajter, Trip Advisor etc.
Olika sökord på kundens köpresa
Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Strängnäs. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Strängnäs” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart.
Om du däremot delar bra bufférecept på din sida och har en sida med samlade recept och därför rankar på ”bufférecept från Strängnäs”, den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till att stärka ert varumärke.
7 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO
(OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).
1. Om du ska komma igång med ett strategiskt SEO-arbete är det bra att bilda sig en uppfattning om hur många som söker på olika termer. Använd sökordsplaneraren i Google Ads för att få en ungefärlig uppfattning om sökvolymer.
2. Skapa mer innehåll till er hemsida, arbeta kontinuerligt och uthålligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare. Kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster/kunder.
3. Ha för vana att alltid lägga in en eller ett par interna länkar på en ny artikel eller sida på din sajt.
4. Välj ut sökord med tydlig lokal relevans. Där har ni bättre chans att synas och ni har större potential att sökningen leder till köp. Exempelvis sökord så som ”Restaurang Vemdalsskalet” ligger nära till köp, där det gäller att synas högt upp.
5. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen (vandring, konstutställningar, cykling, shopping etc). Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.
6. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar etc.
7. Förvånansvärt få inom besöksnäringen har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t!
Att arbeta med SEO är tidskrävande och kräver viss kunskap men om du lyckas har du skapat ett flöde med relevanta besökare till din hemsida, det har du användning för både idag och imorgon.
Om Marcus Ståhl
Marcus brinner för digitaliseringens möjligheter, attraktiva platser och affärsutveckling. Marcus var fram till nyligen VD för Destination Vemdalen som sett en stark utveckling och genomfört en digital resa de senaste åren. Nu driver han Fjällbyrån som är en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring.
Vill du få fler gratistips för ett förbättra er SEO?
Börja med att läsa Marcus kompletta guide till sökmotoroptimering. Maila också Marcus direkt på [email protected] så bjuder han på ytterligare några tips som är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl/Fjällbyrån Marknadsföring
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april under en galamiddag med pompa och ståt på Skogshem & Wijk (Lidingö), steg fem glada och stolta v...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
-
Gästbloggare
-