-
Stor efterfrågan på hyrbil under jul och nyår rapporterar Hertz
Efter en tuff vår blev sommaren intensiv för Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz och en annorlunda höst visar på nya bokningstrender inför vinterns resande. Kunderna följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och bokningskurvorna speglar restriktionerna som kommuniceras.
”Under 2020 har vi kunnat se lite annorlunda trender, där kunderna hyr med mycket kortare varsel och sedan har bilen under en längre period. Hyreslängden har i snitt fördubblats jämfört med ett mer normalt år. Efter sommaren har vi noterat en långsam tillbakagång i efterfrågan från både företagskunder och privatpersoner men under vissa veckor var vi nästan ikapp bokningsläget vi hade samma period 2019. Men efter 3:e november när Folkhälsomyndigheten kom med nya restriktionerna avbokades det naturligt nog mycket för kommande veckor”, säger marknadschef Anders Tärnell.
Kunderna har under framförallt sommaren bokat bil månadsvis och inför julen ser vi att man hämtar bilen redan runt Lucia och sedan har den till mitten av januari. Bokningsläget är starkt sammankopplat med de råd och rekommendationer som kommuniceras och det märkts tydligt i bokningskurvorna. En av Hertz mest populära produkter under 2020 har varit Hertz Long Term där man istället för att leasa bil, kan hyra mer flexibelt i längre perioder och byta bil när det passar.
”Bokningsläget inför jul och nyår ser mycket god ut, men vi är ödmjuka inför att eventuella restriktioner kan förändra det läget. Framförallt i storstadsregionerna, Stockholm, Göteborg och Malmö ser vi en stor ökning och det gäller att skynda sig om man vill hyra bil under ledigheten i dessa regioner.” säger Anders Tärnell.
Läs mer om Hertz på Turismnytt
- Text: Hertz
- Foto: Linus Zetterlund
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-