-
Got Event – kraftig minskning av evenemang och besökare under 2020
2020 skulle bli ett av Got Events bästa år någonsin. Ullevi var till exempel uppbokad med rekordmånga konserter, nio utsålda spelningar. Året började också framgångsrikt men efter att publikbegränsningar infördes den 11 mars blev fokus istället på krishantering, planering och revidering.
Alarmerande siffror
Under 2020 minskade antal evenemang på Got Events arenor med 35 procent och antal evenemangsbesökare med 77 procent jämfört med 2019. 251 evenemang genomfördes och antal evenemangsbesökare uppgick till 352 542. Genomsnittet de senaste tio åren är cirka 360 evenemang med ungefär 1,4 miljoner evenemangsbesökare.
Det är alarmerande siffror och visar tydligt hur hårt pandemin slår mot arena- och evenemangsbranschen.
“Det har varit ett oerhört tungt år. Inte bara för Got Event utan för hela branschen och besöksnäringen. Trots det är jag väldigt tacksam över hur vi lyckades ställa om verksamheten och snabbt kunde anpassa oss till de nya förutsättningarna. Även om många publika evenemang flyttades fram har vi kunnat hålla förenings- och simverksamheten igång under nästan hela året.” Säger Got Events VD, Lotta Nibell.
Ett mycket annorlunda år
Valhallabadet är Göteborgs största simhall och tar emot nästan en halv miljon besökare om året. 2020 kom 320 000 badgäster vilket är en minskning med cirka 35 procent.
Ekonomiskt klarade sig bolaget väl. Genom omställning i verksamheten och möjlighet till korttidsarbete och hyresrabatter slutade årets resultat på 800 000 kronor. Omsättningen minskade med 49 procent jämfört med 2019.
“Det har varit ett väldigt annorlunda år och det är fortfarande väldigt tufft för evenemangsbranschen. Men tack vare alla våra kompetenta och snabbfotade medarbetare har vi lyckats hantera situationen på bästa sätt, givet förutsättningarna. Jag hoppas naturligtvis att vi ska kunna komma igång med evenemangen och att vi så snart som möjligt kan öppna våra verksamheter för allmänheten på ett säkert sätt. Vi följer utvecklingen noga.” Kommenterar Kalle Bäck (KD), styrelseordförande i Got Event.
- Text: Got Event
- Foto: Anna-Lena Lundqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-