-
Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin
Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans med besöksnäringens aktörer för att positionera Sverige som Hållbar destination för Naturturism. I denna satsning har fokus bland annat varit att bearbeta internationella medier.
Detta har givit ett gott resultat. Då det totala PR-värdet för naturturismpubliceringar 2020 låg på samma nivå som 2019. Trots att den globala turismen drabbats hårt av Coronapandemin.
Satsningen nådde målet att bli top tre
Det hållbara resandet var i ännu större fokus för Visit Swedens pressarbete under 2020. Ett exempel på detta är Göteborg då staden av Lonely Planet utnämndes till 2021 års stad för hållbart stadsresande. Detta skrev Turismnytt om i en tidigare artikel här.
Under året har ett återkommande tema som lyfts fram varit möjligheten att uppleva naturen och samtidigt bo på unika och spektakulära platser. En tillgång för destinationen Sverige.
I den femåriga satsningen nåddes målet att bli top tre när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Sverige hamnar på andra plats efter Norge. Detta glädjande resultat visade en undersökning bland målgruppen som gjorts på de viktigaste besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. [1]
Visit Sweden har inom ramen för denna satsning gjort uppmärksammade internationella kampanjer som ”Sweden on AirBnB”, ”The 72 h cabin” och ”The Edible Country”.
Naturturism kommer att bli mer populärt
Inom ramen för insatsen lyckades Visit Sweden i samverkan med besöksnäringen att stå som värd för Världskongressen, Adventure Travel World Summit, ATWS i Göteborg 2019. Arrangemanget fick de högsta betygen av deltagande internationell media och researrangörer som en ATWS någonsin haft.
”Naturturism – som ett sätt att koppla ifrån teknik och njuta av en långsammare livstakt – kommer att bli mer populärt. Att välja relativt outforskade platser på landsbygden att semestra på, framför bebyggda områden, förstärks också av COVID-19.” Säger Jenny Jonevret, Senior Projektledare för programmet Hållbar Naturturism. ”Pandemin har ytterligare ökat på sambandet mellan engagemanget för vårt klimat och individuell hälsa – vilket leder till en ökad efterfrågan på hållbara resor.”
En längtan efter äkta naturupplevelser
Det fortsatt starka intresset för upplevelser i naturen kan kopplas till starka trender som har framkommit i Visit Swedens senaste trendrapport som till exempel efterfrågan på paketerade och säkra äventyr där fler och fler söker sig ut i naturen men behöver vägledning och stöd.
Även längtan efter äkta naturupplevelser och det växande engagemanget kring vårt klimat påverkar intresset för naturturismen.
[1] Uppföljningsmätning Natur i Tyskland, Frankrike, UK & USA, IPSOS, vår 2020
Läs mer om Naturturism Trender 2020 här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Edström/imagebank.sweden.se
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-