-
Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang
Många upplevelser kommer även efter pandemin att ske både i fysisk och digital form. Göteborg & Co har beviljats 1,5 miljoner kronor av Tillväxverket för ett projekt där syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.
Projektet Future experience
Upplevelseindustrin med möten och evenemang håller på att anpassas till en verklighet som kommer se annorlunda ut än före den globala pandemin. Nu startar Göteborg & Co projektet Future experience för att positionera staden som en av de ledande destinationerna inom utveckling av hållbara upplevelser i hybridformat.
“Detta arbete kommer att gynna och hjälpa Göteborg i återhämtningen. Arrangörer av möten och evenemang ser stora möjligheter med hybridlösningar för att få igång branschen igen. Med stödet från Tillväxtverket har vi goda möjligheter att utveckla nya koncept för upplevelseindustrin i staden.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Hybridmöten förenar det fysiska mötets möjligheter med de fördelar och den tillgänglighet som finns i det digitala mötet, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv.
En strategisk satsning
Projektet är en del av en strategisk satsning för att underlätta företagens återhämtning efter pandemin. Det kommer att involvera anläggningar, arenor, arrangörer, attraktioner och andra som är delar av besöksnäringen och upplevelseindustrin. Göteborg & Co har precis rekryterat Henrik Svensson som projektledare.
Förutom att projektet finansieras av Göteborgs Stad, har Göteborg & Co nyligen även beviljats stöd från Tillväxtverkets utlysning Hållbar platsutveckling inklusive möten och evenemang.
Flera större evenemang i staden har det senaste året genomförts på nya sätt. Göteborgs Filmfestival, Bokmässan och Vetenskapsfestivalen är exempel på digitala genomföranden. Samtliga har också fått nya publikgrupper som tidigare inte besökt evenemangen när de genomförts fysiskt. I augusti kommer också Göteborgs Kulturkalas att genomföras på ett annorlunda vis.
En undersökning
Göteborg & Co gjorde i höstas en undersökning för att bland annat kartlägga behov och efterfrågan gällande hybridmöten hos mötesanläggningar i staden samt Västra Götalandsregionen. Resultatet visade att över hälften av de tillfrågade i undersökningen erbjuder hybridmöten sedan tidigare eller började med det till följd av pandemin.
En stor majoritet av mötesanläggningarna räknar också med en växande efterfrågan på hybridmöten både under 2021 och kommande år. Man såg också i undersökningen att mötesanläggningarna inte har fullständig kompetens inom organisationen för att möta efterfrågan kring hybridmöten.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-